onsdag 27. april 2011

Tid for temming :)

Tja, eller i det minste “preparering” for innkjøring :) Temming foregår i grunnen hver dag, all håndtering av Utopia bærer preg av temming i grunnen, men nå skal hun forberedes for å kjøres inn, og da må storebror være “guiding star” ;-)

Blessen har gått mang en tur han, med unge damer gjort fast i vogna si. I fjor var det Eldjenta som fikk sine første turer “i” vogn på dette viset, og nå er det Utopia sin tur. Når de har vært med noen turer slik, er det bare litt tømkjøring som skal til, før en forsiktig spenner de for vogna selv. Eldjenta tok dette på “strak hov” i fjor, og er blitt ei stødig dame å kjøre, jeg satser på at lille Utopia er like grei å kjøre inn.

Her står de klare til å gå på tur;

2011-april26-sosken_01

Fargen deres er så og si identisk, hun mangler bare litt hvit pynt lillesøster.

2011-april26-sosken_02

Hadde hun hatt bless og sokker, ville de nok sett klonet ut, de er veldig like i kropp og farge.

2011-april26-sosken_03

Om Utopia har en del likehetstrekk med sin storebror, er hun og fjorårets føll; Eldjenta, som natt og dag i skinn og sinn. Nå er de ikke så veldig beslektet heller, de har Elding som bestefar begge to via Spikeld hos Utopia og Lome Elden for Eldjenta. Men det har ikke bidratt til noen likeheter, de er utrolig forskjellig. Blir spennende å se hvordan de utvikler seg som travere etterhvert. Eldjenta er stor, lang i kroppen og langbeint, Utopia er lita og tett. Eldjenta har et svært langt steg, og det koster åpnebart en del å trave slik hun gjør. Utopia er en liten rakett, hun er “godt sammeskrudd”, og uhyre lita og kjapp. Mens Eldjenta brukte de første 14 dagene i sitt liv til å få kontroll på sine lange pipstilker, fresa Utopia rundt i full galopp og med full kontroll fra hun var få timer gammel. Som natt og dag, også gemytt messig.

Eldjenta var født skeptisk og litt reservert, men ble fort “tam” da hun fant ut jeg var god til å klø ;-) Hun har generelt et litt skvettent gemytt, men har blitt temt så grundig at det ikke er til bryderi i hverdagen lengre. Så er hun ufattelig utolmodig, meget intens dame som vet hva hun vil. Om hun bruker denne enorme intensiteten sin på travbanen som voksen, blir det riktig så bra ;-). Utopia er født uredd og tøff, veldig nygjerrig fra dag en, og hadde i tillegg en mor som tillot mere. I motsetning til Eldjenta er hun mere tolmodig inne, men “tar helt av” ute, det går aldri fort nok. Løs på ridebanen er hun rene duracell-kaninen, det er utrolig mye fart og futt i den kroppen der. To forskjellige små jenter, blir veldig morro å se hvordan de utvikler seg i travporten disse to :) Så er de bestevenninner, nesten litt avhengige av hverandre, og Eldjenta var fra seg av glede da Utopia kom hjem fra kjøretur med storebror :-)

Annelise

4 kommentarer:

Elisabeth Jensen sa...

Neste gang jeg har føll/åring så sender jeg den til dere Annelise. ;)

Annelise Wara sa...

hehe - jeg må vel ta det som et kompliment (?) ;-) Jeg har nå funnet min metode for innkjøring, som funker veldig godt takket være Vinge Blessen som er sn stødig og rolig kar ;-). Var ei venninne som fortalte hun kjørte inn unghester i to-spann (skikkelig to-spann vogn) sammen med en rolig stødig hest.

Jeg har ikke slik vogn, men prinsippet blir jo likt ;-)

Sioux + Biloxi + elx sa...

Jeg skulle ønske du var nærmere jeg Annelise. Både så jeg kunne se disse firbente vidunderne dine, temming og trening med egne øyne. Og fordi jeg gjerne skulle satt bort hest for innkjøring!
Dere gjør en fantastisk flott jobb med hestene deres! *all ære*

Annelise Wara sa...

Hjelpe meg, nå blir jeg nesten rørt jeg altså, takk og takk for hyggelige ord :-).

Er jo selfølgelig veldig enig i din beskrivelse av våre firbeinte vidunder altså *fnis*. Jeg er svært glad i, OG stolt over våre flotte hester, de er så dyrebare for oss at det finnes knapt en grense for det :).

Når det gjelder innkjøringen, så hadde jeg nok ikke turt å ta på med oppdraget av en voksen hest, det blir liksom noe helt annet med føllene våre, de kjenner jeg så godt, at det er liksom ikke noen sak i det hele tatt med de snille jentene vi har fått ;-).

Krysser fingre og tær for Sioux, og gleder meg veldig til å se hva/hvem hun ruger på :-D

God helg.