fredag 15. april 2011

Prosjekt Bekken :)

Jepp, det er Ardvinna det, og hennen bekkenproblemer :-) Har vel tidligere fleipet med at jeg snart kan ta en “cand.pelsvis” grad hehe (eller det heter vel gjerne Bachelor og Master nå hehe), for det har blitt mange timer med lesing, studier, tøy & bøy, equiterapeuter mm for å løse de relativt dyptliggende bekkenplagene Ardvinna har slitt med. Vi har hatt god hjelp av Equiterapeut, som har “knekt opp” låsninger, behandlet med varme (magnet dekken) og gitt råd om trening/tøyning etc. Og Ardvinna har vært i stor utvikling, og det har gått den rette veien, men vi er ikke helt i mål enda.

Onsdag kveld ser jeg en annonse i TGN (Trav og Galopp nytt) fra www.sunn-hest.no, som tilbyr muskel/varmebehandling samt skanning/termografi av hest til helga. Ardvinna skal ut i løp på mandagen, så jeg er noe usikker på om hun kan få slik behandling, men ringer alikevel Renata Monie for å høre litt om dette. Joda, hun kan se på Ardvinna, og kommer torsdags kveld, da er vi godt innenfor karenstid etc samt hestens egen evne til å nyttegjøre seg eventuel behandling før løpet. Så i går kveld, hadde vi en lang og trivelig ettermiddag i stallen med Renata:)

Starta dagen med å trene begge traverdamene som skal ut å gå løp på mandagen, siste “arbeidet” før løp var i går, og begge fungerte meget bra. Sunflower fikk kjøretur ned til E14, mens Ardvinna tok turen over skogen til travbanen hvor det er supre forhold nå;

2011-april14-ardvinna_01

På ettermiddagen kom Ranata, og brukte termografi, og det var tydelige utslag der jeg viste problemet satt, samt et par plasser til faktisk. Ikke noe “store” funn andre steder enn der jeg VET problemene ligger. Så ble Ardvinna mønstret ute i skritt, rett fram og på volte begge veier. Renata konstanterte da at det var såpass tyelige utslag i bevegelighet, at strengt tatt var det ikke nødvendig og termofotografere henne for å se at hun sliter i venstre hofte/rumpe/lår siden. Og det er nettopp derfor jeg tok kontakt med henne, for jeg er helt klar over at det fremdeles ER noe der, som jeg ikke har klart å fikse 100%.

Ardvinna fikk en “omgang” med infrarødt lys/varme på problem områdene, og så var det ut å mønstre igjen, og det var BEDRING :) Problemet hennes er at hun ikke bruker sin venstre bakfot riktig i skritt, hun “tråkker ikke gjennom”, og “sparer” seg. Hun har nok hatt store smerter der tidligere, og det har sittet et problem der i mange år, som har satt seg i hodet også. Ser i helsekortet hennes at hun også har vært leddbehandlet i flere ledd da hun sto på Forhus i 2009, og bekkenproblemene skriver seg nok helt tilbake til den tid. Det har blitt en vond sirkel, hvor Ardvinna åpenbart har avlastet “vonter” – og dermed påført seg skjevheter i bekken. Noen av fin-motorikk musklene er satt helt ut av spill faktisk, de er knapt “i live”.

Renata ville jeg skulle slutte med noe av det jeg har bedrevet vinteren til; tung styrketrening for rumpe/lår og en del galopp intervaller. Hun er sterk nok i de store musklene nå, det er de små som hun har unngått å bruke på lenge som skal aktiviseres, og det gjør jeg best fra bakken. Lange tøyler jeg gjorde en del i høst skal på dagsorden igjen, samt at jeg skal jobbe henne for hånd, i skritt, og SE at hun bruker foten rett. Ardvinna må faktisk lære å bruke venstre bak riktig igjen:) Samt at hun skal få en ny runde med infrarød varmebehandling neste gang Renata kommer oppover (20/21 mai).

Det jeg har gjort så langt har på ingen måte være feil, og hun har utviklet seg veldig, men jeg skal legge mere vekt på småmusklene igjen, for å få damen 100% :) Og jeg er i grunnen veldig enig, og spent på hvordan dette slår ut i travet.

Det ble en interessant aften i stallen, og lange diskusjoner om hest på flere plan, det tar litt av når hestefolk med felles tankesett møtes .. hehe, og noe nytt kan man hele tiden lære :)

Annelise

Ingen kommentarer: