lørdag 30. april 2011

Fanatisk ?

Nei, på ingen måte :-) . Men siste ridetur med Ardvinna kunne nok ha plassert meg langt ut på den "grønne eng" med fotformsko og blomsterkrans i håret ;-). Godt inne i de fanatiske rekker . . . hihi.



Slik så hun ut damen, da vi kom hjem fra rideturen, med bomløs sal, boots i stedet for sko (eller tøfler som har kaldt dem :-) og uten bitt (hackamore). Og nei, jeg hadde IKKE på meg flanellskjorte og fotformsko altså . . .

Men det har nå bare blitt slik oppgjennom årene, at vi har testa ut litt alternative veier og utstyr, for bedre hestevelferd, og brukt utstyr og sko (eller barfot) av hensyn til det hestene har foretrukket.

Bomfrisalen har jeg hatt og elsket i mange mange år, og den kom i hus da Vinge Blessen er så bred over ryggen at det var vanskelig å finne en sal med bom som ikke var for trang. Det er en sal som gir rytter minimal støtte, og mange velger den bort av den grunn. Men jeg elsker den, sitter godt, nære hesten, og har full frihet samt at den passer alle hestene og ingen får vont i ryggen pga trang bom/feil fasong etc.

Vi har alltid gått enge veier når det gjelder stell av hover. Jeg har god erfaring med barfothest, med det er litt krevende, og faktisk litt fanatisk tilnærming. Det enkleste er å følge strømmen, "slenge på" noen jernsko og la det stå til. Vi opplevde at det gav bare leddhalte hester, og de eneste som tjener på det er veterinærene. De siste årene har vi brukt cytek sko (kall det gjerne fortformsko til hest ;-) og/eller barfot, og vi har ikke trengt leddbehanling av hestebein på snart 3 år. Ingen tvil om at det funker. Vinge Blessen sprang inn 123.000.- på 6 måneder, senka persern til 24.9 og hadde 0 i utslag på bøyeprøver etter denne knallsessongen på banen. Ingen grunn til å gå tilbake til tradisjonell skoning da ;-).

Når det gjelder Ardvinna, så har hun vært i overkant stri den siste tiden, og jeg ville sjekke om det satt i hodet, eller f.eks tenner. Tok i bruk en hack (hodelag uten bitt) og fikk en ny hest. Da vet jeg det er på tide med en tannsjekk igjen. Men hun fungerte så utrolig bra m hack, så selv om tenner blir raspet, går jeg ikke tilbake til bitt på ridetur igjen.



Her er vi på vei over til banen for et siste arbeid før neste løp, hun strutter av energi og treningsvillighet for tia, deilig.



Et bilde etter et heat, hun skummer i munnen, uten bitt, så det er er ikke bittene sin fortjeneste det i allefall :)

På mandagen skal Ardvinna ut i en sprint på Leangen, tøffere motstand enn sist, men fordel av godt startspor (3) og sprint, nok en dag som kommer til å øke min andel av sommerfugler i magen ;-).

Annelise (som tester blogging fra iPad i dag)

Ingen kommentarer: