torsdag 11. mai 2017

Så kom han; Lillebror 😍

Tirsdag 9. mai kl 21:00 var han ute, Viking & Viktoria sin nye fine lillebror. Denne gangen gikk Eldjenta 11 måneder og 3 dager. Akkurat som i fjor, og året før, så jeg på morgenen når jeg skulle slippe ut flokken; at det snart ble fødsel. Årets svangerskap ble noe lengre enn i fjor (2016; 10 mndr 25 d), og noe kortere enn med Hauk Viking i 2015 (11 mndr 10 d). Det var helt greit at hun nedkom nå, for gutten var stor, laaaangbeint og slank/edel type. Han er vel den av de tre føllene så langt som minner meg mest om Eldjenta som føll ☺️.  Og så nydelig da, lysegrå (blir vel svart ?) og samme, litt lysebrune øyne som søster:



Men tilbake til morgene, jeg slapp ut Eldjenta som vanlig;

 

Fikk trent både Bella og Hauk Viking i bakkene inn til Møssjøen (har litt utsikt til luftegården fra denne treningsløypa - sånn at "hønemor" kan følge med Eldjenta 😉)

Utover ettermiddagen ble Eldjenta litt masete ved grinda, og ville inn. For henne er det normalt helt uaktuelt å stå inne alene mens flokken er ute, så når hun vil det - da er det noe på gang! Resten av flokken fikk kose seg ute, mens jeg og Eldjenta slappa av inne - godt påkledd jeg da, for hutte-meg-tu så kaldt!!

Jeg tenkte jeg kunne pusle litt med smøring av seletøy etc mens jeg ventet - men nei, Eldjenta ville ha meg i boksen, sto bare å ropte på meg om jeg gikk litt unna, så jeg kledde på meg vinterdressen og satte meg i halmen og surfa litt på mobilen sammen henne.

Jørgen, Emil og Emile kom en tur med mat til med, og Emilie håpa selvsagt at føllet kom mens hun var der, men det ble kaldt og leggetid for barnebarn, så de drog. Kort tid etterpå legger Eldjenta seg ned, 20:52 sender jeg melding til Jørgen om at "nå er a i gang". 10 min etterpå kunne jeg sende dette bildet;



Det gikk så fort at jeg rakk ikke finne fram kamera etc. Det sto klart på stativ inne på selerommet, for filming av fødsel, men det hadde i så fall blitt en kort film 😂.

Så ble det som jeg gjettet; en stor hingst. Ikke brunbork, han er grå og mest sannsynlig svartbasert som storesøster. Gråfargen er imidlertid mye lysere enn Viktora sin, så jeg må nok sende inn en fargetest på lillebror. Vil kanskje tro han er gulsvart som Viktoria ??

Jørgen kom tilbake til stallen igjen, og sammen fikk sjekka at gutten fikk ut tarmbeken, og fant puppen og at alt var som det skulle være. Noen seint, men lykkelig kunne jeg finne senga den kvelden.

I går fikk de ut i luftegården sammen for første gang, og resten av flokken fikk stå inne mens Eldjenta lærte sin sønn den første "A-B-C" - gå på fot og passe seg for strømgjerdet;



Veldig fin hingst synes jeg (og er ikke inhabil nei 😂 🤣). Utrolig langbeint og som sagt; ganske lik mora som føll. Resten av flokken fikk ut, og da ble det ny "A-B-C" for lillebror; ikke bort å hilse på den gjengen der;



Dag Åsa, Viktoria og Hauk Viking ser nysgjerrig på flokkens minstamann.



"Tante" Bella, Dag Åsa og Viktoria skulle gjerne hilsa på den lille sjarmøren, de må nok vente noen dager med det.



For mamma Eldjenta er ikke innstilt på avlasting av "tanter" og  søsken riktig enda.

Ettermiddagen fikk de slappe av inne mor & sønn (veldig kaldt - men sol heldigvis), og til kvelds ble det ut en liten tur igjen for å løpe av seg "kveldslusa" før leggetid;



Lillebror har blitt flink å gå på fot, mora oppdrar sine avkom godt!



Og før sengetid ble det tid til å hilse på Emilie også :-)

Som sammen bestefar Jørgen tok inn storebror Hauk Viking;



I dag er det nok en solfylt maidag, kald men fin, varmen skal vist komme, og den er veldig velkommen :-)

Ha en fin dag, Annelise




Ingen kommentarer: