onsdag 24. mars 2010

Solskinn og montéritt :)

På mandagen var det SOL ☼, fantastisk flott vårvær, og montéprøveløp for Vinge Blessen. Barndomsvenninna Trude Kleveland hadde behov for godkjent montéhest å ri opp til “monte-lappen” med, og Vinge Blessen kunne godt trenge et hurtigarbeid.

Men før vi tok turen til Leangen nøt vi SOLA og våren på Trøen. Hestene fikk alle gå uten dekken, og bare nyte sola. Og gjett om det var en behagelig stemning i luftegården. De storkosa seg både liten og stor, og nøt livet i lange drag sammen kjøttmeiser med kompiser i full vårsang; deilig.

2010-22mars_01
Uvant for alle med sol :)

Jeg prøver å jage litt, vil ha “action-bilder” siden jeg for en gangs skyld har gidda å ta med meg store “fotocanonen”, men det gidda ikke flokken gitt ;-)

2010-pondus22mars_01
Det var solbading på programmet …. punktum !!

2010-jenta22mars_01
Rigeljenta tusler rundt og koser seg om dagen, er muligens litt ute av “hormonballansen” sin ? For det renner hvit melk av damen ? Ikke varm og hoven, så noe jurbetennelse er det slettes ikke, det bare er litt melk. Etter hun kasta lille føllet sitt 31/12-09, har hun “logget veldig på” Eldjenta igjen, morsfølelsen har blomstret opp, og hun vil så inderlig gjerne ha Eldjenta hos seg. Der er jeg “slem” og streng. Har et par ganger i vinter prøvd å ha dem sammen etter de ble skilt i slutten av oktober, og lillemor går rett på puppen, og Rigeljenta tillater det, så de to får ikke dele paddock, rett og slett ! Jeg har også registrert brunster på gamlemor, så om ikke alt for lenge får vi kontakte hingstestasjon på Lauvåsen for å planlegge inseminering med Moe Odin.

2010-22mars-blessen-bromle
Bromle synes resten av gjengen er vel sløve i sola, og prøver å “yppe” Blessen til litt leik, men han lykkes ikke så veldig :-) Blessen synes som de andre at formiddagen skulle brukes til soling :)

2010-pia23mars_03
Mens andre oppdrettere nå så smått har begynt å ta imot årets føll, går vi å venter spent på at det skal bli litt mage på Varnes Pia, og det er det blitt:

2009-v-pia-15sept_04  2010-pia23mars_01
Ikke så diger enda, men det er helt tydelig en liten fole der inne :) Vi må smøre oss med tålmodighet, og kan vel strengt tatt ikke vente noe føll før midt i juli, så jeg regner med at den magen som nå har ploppa fram – kommer til å vokse betydelig utover våren :) Hun ser i allefall veldig godt ut, og koser seg som drektig. Og mens jeg venter spent på vårt sommerføll, får jeg kose meg med bilder av tidlige vårføll fra andre oppdrettere enn så lenge.

Monteprøveløp;

Men så var solbadingen over for Vinge Blessen sin del, og det var duket for et aldri så lite arbeid på Leangen. Jeg var spent på formen til gutten, han fungerer så bra hjemme i trening, og det er en helt annen futt over ham nå enn i høst/vinter når han var dårlig. Trude måtte ri gutten alene bak en 5 – 6 varmblodser, noen som ikke er optimalt for Vinge Blessen, han blir lat da, gidder ikke løpe alene, så vi var forberedt på at det kunne bli litt slit å få han gjennom.

2010-22mars-trude-blessen_2
Her er de akkurat starta med oppvarming, og Trude titter skeptisk bort på meg … hehe, ikke vant å ri rolige kaldblodser hun (som har en skikkelig propell av en varm en; Pilgrim Fabienne). Vinge Blessen jogger glad og fornøyd, og det virka som han synes det var hyggelig å være tilbake på travbanen igjen.

2010-22mars-trude-blessen_0
Blessen langer ut i fint trav.

Nå gikk monteløpet ok, Trude fikk sin “montelapp” og Blessen trava på 1.40. Jeg er noe usikker på hvordan jeg skal “tolke” gutten. De starta ut litt tøft, for Blessen ville så gjerne ta igjen alle de varme som sto 20 m foran ham på volta. Men de løp naturlig nok ifra dem. Så fikk en av de varme en galopp, og Blessen øyna et lite håp om konkurranse og la “seg på hjul” og konkurrerte med varmblodsen, helt til den løp i fra. Så ble han litt “blasert”, ga litt “bangen” og jogga i mål på en “så-der” tid. Banen var riktignok sugende tung, og han brente vel mye krutt første runden på et fortvilet forsøk på å “leike varmblodstraver”. Så – vi setter det hele “på den kontoen” foreløpig.

Men, han er nok ikke startklar riktig enda, så det løpet jeg hadde sett meg ut neste mandag står vi over. Vi går ta med Blessen på en lokalkjøring å teste “sulky-formen” sammen likesinnede, å se om det er litt mere vilje til å gå til mål i konkurranse med andre kalde.

Annelise

 

Ingen kommentarer: