tirsdag 9. mars 2010

Fartsleik for Vinge Blessen :)

Gammelvallaken holder på i finne formen igjen, og da får han være med på det beste han veit; galopp intervaller/fartsleik. Er nesten litt overrasket over hvor fort han er tilbake i god gammel form igjen, etter 6 ukers hvile. At hjerten hadde godt av det (les: var helt nødvendig!) er det ingen tvil om, men jammen er Vingle  helt “propell” igjen nå. Han synes åpenbart livet er deilig for tia. Han hopper og spretter i luftegård, løper fram og tilbake langs gjerdet ved Pondus, og Pondus synes det er kjempegøy å ha en nabo som blir med på “jogge-leiken” og “grime-leiken” :)

Men tilbake til fartsleiken! I går venta vi til det værste regnværet og vinden hadde roa seg, og før vi rakk og sale på sank tempraturen noen hakk, og det ble snøbyger i stedet for regnvær (MYE bedre synes jeg !!).

Red ned til E14, stallen ligger ca 160moh, og E14 bare 15moh. Dvs det er litt bakker oppover. Terrenget varrierer en del, fra lange fine flater i starten, til bakker/flater omhverandre de siste 2.3 km. Da blir det naturlig intervaller oppover, og Blessen får “gi jernet” der jeg har litt oversikt framover i tilfelle det skulle komme en bil (ikke så ofte det faktisk).

Her er turen på kartet, rir med pulsklokke m/GPS – og alt blir logga :)

2010-fartsleik-vingeblessen-GPS
(bildet er klikkbart til større versjon)

Nummerpunktene på bildet er mine “lap” på klokka. Nr 1 er der vi går over til galopp. Fram til punkt nr 2 er det et par lange flater og en liten bakke, første heat går til pkt 2. Skritt til nr 3 og nytt heat fra 3  til 4 osv. På toppen, ved punkt 8 rir jeg ned i Hjelpdalen, tar en liten avstikker mot Beistadmoen v/9 og 10. Snur der, pga gjennomslagsføre i snøen – vel tungt ! Svinger en liten tur til snuplassen ved Hjelpdalen for jeg rir opp til pkt 8 og tilbake til Trøen igjen. Kult med moderne teknologi :)

2010-fartsleik-vingeblessen02
(bildet er klikkbart til større versjon)

Slik ser turen ut på PC’n etterpå. Intervallene varierer litt i lengde. Fra bunnen v/E14 traver vi opp første bakken før vi starter galopp intervaller midt mellom pkt 1 og 2 (etter vi har passert Mæle gård). Første galoppintervall på flata er 1000 meter i rolig tempo, de øvrige er på 400 – 600 meter, ikke lange, men tildels “full fres”. Det siste intervallet er Blessen nede i 1.31 tempo. Så fort trener jeg ALDRI i trav hjemme, kun i galopp intervaller når underlaget tillater “full fres” :) Blessen elsker dette, og det er på det aller siste intervallet jeg “slipper ham” og han får styre farten selv, da går det unna. Pulsen blir heller ikke like høy i galopp intervaller, det har med pust og oksygentransport å gjøre. Når de galopperer virker bevegelsen som en “blåsebelg”, dvs de får hjelp til pusten – som blir mye mere effektiv og frakter oksygen rundt bedre. I trav får de ikke denne “blåse-belg” virkningen, og det koster mere å løpe i hurtig trav (for en hest som er godt trent i både galopp og trav). Travere som ikke er vant til galopp intervaller vil nok ha et litt annet pulsmønster, inntil de får de rette “galopp musklene” og takler denne gangarten like godt som trav.

Vi har trent hester med pulsklokke i snart 2 år, men jeg tror faktisk ikke jeg har lagt ut slike bilder/kurver før (?). Men nå er det så mange som har begynt å trene med slikt hjelpemiddel (jeg kunne ikke levd uten…!!) så kanskje det er flere enn meg der ute som synes det er gøy å se på slike kurver/bilder ??

Annelise

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg syns og det er gøy med slikt! Man får en helt ny 'oversikt'!
Leter rundt etter en passende GPS selv, som ikke er altfor dyr, men funker i sitt bruk.
Hvilken GPS har du?

Annelise Wara sa...

Vi bruker Polar Pulsklokke med GPS. Den viser farten vi trener i, men logger samtidig ruta som vi kan få opp i google earth etterpå. Mest for moro det siste. Farten og pulsen er det jeg egentlig er på jakt etter :)