mandag 15. mars 2010

Skikkelig vinter !!…. og gode treningsforhold :)

13mars2010_033
Jepp, vi snør ned! og det eneste positive med det er at treningsforholdene er GODE :) Pga all snøen kommer vi oss ikke over til travbanen, litt synd, for der er det super vinterbane, men så lenge vi har relativt trygge veier med lite biltrafikk til rådighet, er det ingen krise.
Når det er sagt, så trenger det ikke å snø hele tiden da ….. hehe! Vi har fått mer enn nok av sorten, og nå kan sola titta fram :)
Men gutta trener veldig bra, og det er positivt. Vinge Blessen er uforskammet frisk og rask om dagen, hopper og spretter i luftegården, og løper mye sammen med Pondus. Neste mandag skal han på Leangen å lufte seg litt, skal gå prøveløp ! Får et “kvalifisert” hurtigarbeid med Trude Kleveland i salen. Hun skal ri opp til Monte, og Blessen trenger et skikkelig arbeid, så da tester vi ut formen i prøveløpet neste mandag. Er alt “på stell” melder vi til løp 29 mars (2140 a stengt på 375.000,-)
12mars2010_01
Over; Vinge Blessen og Rigeljenta “skravler om været” :) Damen bruster for tiden, står å blinker til gammelvallaken som ikke forstår så veldig mye av dette “styret” hehe.
12mars2010_02
To fine damer!! Jada, det er to hester på bildet, i snøværet. Eldjenta og Varnes Pia inntar lunchen sin.
13mars2010_03
Pondus trener også VELDIG bra. Nå har jammen meg travet løsnet skikkelig, selv med tung balanse hele veien rundt ! Han er ikke hurtigkjørt siden mønstringsløpet i høst. Da gikk han med lette alu-sko framme og tyngre jern bak – noe som var perfekt på det tidspunktet. I vinter har han hatt relativt solide jernsko + snøsåler hele veien rundt, og trent mengde-trening i bakkene her. I siste uka slapp jeg han litt i dragene nede på flata, og travet fløt klokkerent helt ned i 2 min tempo (med trykkvogna som er tung). Han kjennes sterk ut gutten, og nå må vi snart ta han med på Leangen for et aldri så lite arbeid :-).
12mars2010_04
Selv om helga har vært preget av snø, snø og atter snø, var det et lite solgløtt mellom byggene, og da står flokken og nyyyyter sola :)
14mars2010_03
Blessen fikk en litt rolig tur ned til E14 i går, bare jogge/tusletur, og da fikk Eldjenta være med. De fungerer utrolig godt sammen, og det ser ut til at de storkoser seg begge to når hun får være med. Har på pulsbelte på begge to, og de ligger rimelig synkront, men Eldjenta får litt “psykisk” puls når hun ser noe nytt :) Hun er svært lik Pondus i gemyttet, og synes alt nytt er skummelt. I går måtte vi en liten familie hvor minstemann på ca 3 år hadde ski på beina! Wow – dødelig skummelt i følge Eldjenta, mens Blessen ikke bryr seg i det hele tatt. Veldig fint for Eldjenta å få møte slike “skumle saker” sammen Blessen som overhode ikke bryr seg. Biler møter vi også, men det har hun funnet ut ikke er så skummelt nå :)
I dag er det Pondus gutten som skal ut å trimme seg litt. Han har gått med den tyngste vogna i hele vinter, men i dag har jeg planer om å la gutten trekke lett; den lette speedcarten på flatene – så får vi se hva gutten synes om det :-)
Annelise

3 kommentarer:

Nevvi sa...

Vinter???? Har dere ikke fått med dere at det er medio mars? Nå skal snøen smelte nå! Men jeg er enig med treningsforholdene da. Sånn sett savner jeg vinteren.

Annelise Wara sa...

Da jeg var lita hadde pappa'n min som mål at plena skulle være fri for snø til 17 mai !! Trøndelag er for spesielt interesserte :-)

Jeg er vel egentlig ganske klar for vår her også. Men det er ingen krise altså - for jeg liker vinter, men da må det være skikkelig vinter. Ble litt vel skikkelig i helga *fnis*.... Men jeg overlever og trener hest på fine vinterveier, synes egentlig det er ganske kjekt :)

Anonym sa...

kjempefine hester :)
Besøk gjerne hestebloggen min :)
www.heleneexx.blogg.no