lørdag 23. januar 2010

Temming pågår; Del II

2010-22jan-tomkjore_01Så har vi gått et lite stykke videre i temming av Eldjenta. Tok fram ei gammel surresele jeg hadde liggende, bytta ut bukgjorden med en i str "’ponni”, og dermed fikk vi prøve sele MED halereim. Det var faktisk helt ok, null problem for Snuppa. Gikk bare opp til ridebanen, og trente på “start” og “ståå” signaler – samt litt 8 tall. Hadde enda ikke hatt på hodelag og bitt, og brukte ei taugrime i går. Eldjenta er ei lite tøtte med MASSE vilje, og utrolig lærenem :-). “Start” og “stopp” sitter veldig bra nå. Faktisk virker “start-knappen” nesten som en liten “katapult” hehe. Ett bittelite “smatt” og hun skyter fart framover. Proooo er ikke like “bråstopp”, men når hun stopper, så STÅR hun helt til “start-beskjed” gis. Men hun har vilje av stål lille frøkna, og etter en runde på ridebanen i går bestemte jeg meg for at nå var det på tide å venne henne til bitt.

Tilbake til stallen fant jeg fram hodelaget str ‘ponni’ og et bitt, det minste jeg fant på hestebutikken; standard todelt 10,5 cm. Litt tykt synes jeg, men det var nå det eneste jeg hadde i noenlunde rett str. Det var ikke spesielt populært….. for å si det slik hehe;

Tok en liten video av Eldjenta, mens hun strever veldig med dette fæle jeg har putta i munnen hennes. Jeg prøvde også med et tredelt “eplebitt” i samme str jeg hadde liggende, i håp om at det kanskje ville falle i smal. Men reaksjonen hennes var såååå til de grader; “dette er PYTON”  at jeg tok det av temmelig kjapt. Selv om hun ikke viser spesielt velbehag av stålbittet heller, er reaksjonen laaangt bedre enn med “eplebittet”.

I dag har vi prøvd et annet bitt, og for en himmelvid forskjell!! Var på FK for å handle litt fôr, og mens jeg venter (noe som er OBLIGATORISK på FK i Stjørdal ;-) ser jeg i tilbudshyllene. Der finner  jeg  et Ky Rotary bit, str 10.5 cm satt ned til 150,- (førpris 398,- !!!). Et 2-delt trinse bitt i Rotary serien, som i følge produsent er “ unik verdens patentert bitt som gir total 3 dimensjonal rørelse frihet.” Jaja, jeg shopper og prøver; og WOW, damen synes dette var helt ok !!

2010-23jan-eldjenta_01
Tok det på i morrest, og Eldjenta fikk gå litt i luftegården med hodelag/bitt, og det var ingen (!!) protester i det hele tatt. Akk ja, aner vi ei lita “tøtte” i tidlig pubertet med sansen for dyre merkevarer …. ??

Uansett, neste økt med tømkjøring blir MED bitt :)

Ellers renner det fra et par neser i stallen, og det var et lite host fra Pondus på dagens rolige skrittetur. Er dritlei snørr og hoste nå, og Pondus får fri noen dager i håp om at denne hosten snart gir seg !! Til uka får vi svar fra veterinærinstituttet i Oslo på blodprøvene. Vi har tatt blodprøver av de voksne hestene med 2 ukers mellomrom, og til uka settes alle 8 blodprøvene opp til test for herpesvirus (abortvirus). Jeg vil tro at Pondus har en økning i titer fra første prøve, og så håper jeg titer hos Varnes Pia er LAV !! Hun holder på å få mage nå, og jeg orker ikke en abort til !

Men jeg får bare smøre meg med tolmodighet og vente på prøvesvar….

Annelise

Ingen kommentarer: