fredag 29. januar 2010

Skal bli traver sjø :-p

Eldjenta får litt intensiv temming om dagen. Begge travergutta har litt fri, og det “går ut over” lillemor gitt ;-) Pondus er fremdeles hoven i sine lymfer (halsen) og får noen rolige dager av den grunn. Vinge Blessen skal ikke trenes for hjerte er friskmeldt.

I går fikk hun løpe fra seg litt “lopper” på ridebanen først, og lille damen viser mor at det er traver hun skal bli;

2010-28jan-ridebane_01
Jeg kan jo ikke la være å sammenligne de to helsøskene, og på bildet over er hun veldig lik sin storebror Pondus i steget. Hun strekker ut og traaaaaver såååå fint ! Veldig pent steg på damen, og GOD spenst. Det er mange like trekk på de to, både i skinn og sinn (men ikke i farger nei…. !). Begge er supersosiale, og veldig pratsomme. Veldig oppmerksomme og nysgjerrige, og begge har “vaniljesaus” i halen. Pondus har STORE bevegelser og et langt/stort steg. Eldjenta ser mere eksplosiv ut, det er krutt i damen gitt.

2010-28jan-ridebane_02
Hun elsker å løpe, og kan “snu på femøren” og ta noen “shokka-hara-flikk-flakk” :)

2010-28jan-ridebane_03
Her langer hun ut i fint trav, og koser meg virkelig med det jeg ser ;-)

Etter ei økt på ridebanen og de verste loppene er ute av blodet, er det inn å sele på og tømkjøre damen for 3.gang. I går ble det første gang med bitt og hodelag, og det gikk meget bra !

2010-28jan-tomkjore_01
I lett snø tusler vi avgårde, Eldjenta er ivrig og målrettet. Går såpass fort at jeg blir en smule sliten gitt (og kanskje litt sprek ? – ok bivirkning av temming det…. ;-)

2010-28jan-tomkjore_02

Her har vi tusla ned i Hjelpdalen og innover mot Beistadmoen. Stopper opp (jeg må få igjen pusten) og ser opp på stallen. Det er litt snø, og jeg begynner å bli passe varm! Er kledd for en kjøretur ….. og damper lett innenfor vinterdressen.

På veien hjem tok jeg en liten videosnutt av tuppa, hun imponerte meg i går, og her kommer en liten “skrytesnutt” av Eldjenta;

Hun har masse egenvilje Eldjenta, men er utrolig positiv når hun får jobbe og gjøre noe hun liker(ikke like positiv når hun må stå i ro på stallgulvet for at jeg skal raspe hover…… da kommer egenviljen fram du …..).  Jeg fikk meg en skikkelig trimtur, og bør vurdere å hoppe ut av vinterdressen neste gang vi skal ut å gå….. :)

Annelise

2 kommentarer:

Nevvi sa...

Man kan jo kalle henne relativt grei når tredje turen går så fint, og det uten leier foran også. Akkurat det med å gå fremover uten støttekontakt foran er noe mange trenger mye mer trening på. FLINK hun (og du) er!

Annelise Wara sa...

Takker :-) Jeg er faktisk litt imponert jeg, over hvor flink hun er. Jørgen var med første gangen og gikk sammen henne foran. Så har jeg gått en gang selv med taugrime bare rundt stallen og på ridebanen. Så at hun er SÅ framover og motivert for dette er over all forventning. Hun går som hun aldri har gjort annet gitt. Får tusle noen turer til og drille "start og stopp - knappen", viktig for meg at den sitter !! Så blir det vel å henge på en lett speedcart også ... etterhvert, men det haster ikke :)