onsdag 27. januar 2010

Svar på blodprøvene …… og ble vi noe klokere ?

Ja, det må jeg si, litt !! Noe fasitsvar fikk vi dessverre ikke, men det var heller ikke forventet.
Kjapp oppsummering: Snørr og hoste på stallen i høst. Rigeljenta kaster sitt hingsteføll etter et svangerskap på 5 mndr og 1 uke den 31. des 2009. To dager senere starter Pondus å hoste. Vinge Blessen får påvist hjertemuskel betennelse. Og jeg vil vite HVORFOR ??
Pga angst for (og berettiget misstanke – teoretisk mulig) virusabort tar vi blodprøver av de fire voksne hestene for titeranalyse ved Veterinærinstituttet i Oslo (titer for herpes virus type 1, gir luftveisinfeksjon samt abort hos drektige hopper). To prøver blitt tatt med 14 dagers mellomrom (6.jan og 20. jan), svar kom i dag;
Pondus negativ på begge prøvene. Vinge Blessen, Varnes Pia og Rigeljenta positiv på begge prøvene, men ingen stigning i titer fra prøve 1 til prøve 2 (dvs ingen pågående herpesvirus-infeksjon).
OG HVA BETYR DETTE?
Vel – jeg har ringt og ringt, diskutert disse svarene med veterinæren som analyserte prøvene på Veterinærinstituttet, samt to av “våre” faste veterinærer her oppe (Lise Westergren og Jostein Rekstad), og med veterinær Siv Hanche-Olsen ved Hesteklinikken på Norges Veterinærhøgskole (NVH). Sistnevnte var til stor hjelp, og på bakgrunn av hennes opplysninger, sammenfattet med info fra veterinærinstituttet og våre to “fastleger”, er det grunn til å tro at det IKKE er virusabort det er snakk om.
Ca 80% av voksne travere i Norge har antistoffer mot herpesvirus type I. At avlshoppene på 19 år, samt Blessen på 12 år har vært borti dette viruset var forventet. Det faktum at Pondus IKKE hadde antistoffer mot dette viruset gjør at jeg ikke misstenker virusabort. OM Rigeljenta hadde kastet av denne grunn, ville fosteret vært en “virusbombe”. Jeg hadde ingen “smitte-værn-plan” i hodet den dagen aborten skjedde. Etter foster var ferdig undersøkt og fotografert (>> Link , passord; “hingsten”), gikk jeg rett til Pondus for å trene ham. Det luktet rart av meg, og Pondus fikk lukte. Når han får luftveisinfeksjon to dager etter dette ble jeg naturlig nok redd det var abortvirus. Vel, – Pondus sine negative prøver gjør misstanken liten, og han har en helt “normal” luftveisinfeksjon som skyllet et annet virus !! (heldigvis!!).
Noe sikkert svar får vi ikke, men vi har liten grunn til å tro at det er herpesvirus type I som har herjet hos oss i høst/vinter.
VAKSINE
Jeg diskuterte også vaksine mot virusabort med Siv Hanche-Olsen, hun frarådet meg å vaksinere Varnes Pia nå. Hun HAR titer, dvs herpesviruset ligger latent hos henne (også). En vaksinering nå kan trigge viruset faktisk. Det var så lite dokumentasjon angående denne vaksinen, at den ble ikke anbefalt. Nå er også den rene virusabort-vaksinen på markedet trukket tilbake, og den som er tilgjengelig er en kombivaksine. Hennes råd til oss var og holde avlshoppene adskilt fra løpshester, samt og gi Varnes Pia RO og fred. Hun skal nå bare kose seg og “ruge”, så får vi krysse armer og bein for at hun føder et velskapt føll til sommeren :)
Pondus er enda ikke helt hostfri, og skal lyses i halsen en av de nermeste dagene. Han har ikke feber, men er hoven i lymfene, og da får han fri til Lise har vært å titta i svelget til gutten.
Annelise

Ingen kommentarer: