mandag 19. oktober 2009

Nye sko !! :)

Sånn, da har Vinge Blessen fått nye sko, veldig nye sko !
Jørgen har sammen hovslager Joar Leirfall deltatt på noen kurs den siste tiden. Først et om Balansering ved hjelp av høyhastighetskamera, så; Bedre helse med anatomiske hestesko, og nå sist uke/helg; “Lær om hestens anatomiske verden” Det siste med hovslager Bill Diemling fra England og veterinær og stordyrsspesialist Hanne Martine Stabursvik med sete i Buenos Aires, Argentina.
Jørgen og jeg har vært motivert av “perfeksjonisme” :) Dvs vi tror en traver må ha tipp topp stell på ALLE områder for å yte i banen, også hovpleie. “Ingen hov – ingen hest”, er greit nok, men det må mere til når man er "toppidretts utøver” slik traverne er.
At disse kursene og denne faglige, teoretisk og pratiske innput’en skulle resultere i Cytec sko på Vinge Blessen hadde vi ikke i tankene tidligere. Men det ble en realitet da vi fikk sett Vinge Blessen trave i “litt hurtig” tempo (ca 1.55 fart) med HD kamera. Vi som alltid har trodd Blessen hadde en lang og flott aksjon, med stor styrke og “kattemyk” i stilen, fikk litt hakeslepp da vi fikk se steget i sakte kino med HD kamera. Beintøyet får kjørt seg, virkelig kjørt seg !! Den eneste grunnen til realtivt lite sprøytet (jeg skriver relativt, for det har ikke vært OFTE, men joda, opp til flere ganger i året) må skylles det faktum at jeg (nesten) aldri trener gutten i høy fart.
blessen-trav-nedslag
Et nærbilde av Vinge Blessen i det framhoven treffer bakken (fra mitt arkiv, det skal stå 2007 på bildet ….!) . Han møter bakken med et voldsomt “stem” – mottrykk, og dette forplanter seg oppgjennom hov/kode/kne og skulder. Dvs han møter bakken med å bremse på hvert steg !
HD video av travere med Cytecsko fikk oss til å tenke oss om, og HER er resultat av Jørgen sin tenkning :) Det ble beordret om-skoing av Vinge Blessen :)
Vi hadde med HD kamera og filmet Vinge Blessen under en ganske hard langintervall økt på lokalbanen. (3 intervaller på hver 3min og 30 sec i ca 2 min tempo – tung vogn). Derefter bar det rett i stallen for skoning under veiledning av hovslager Bill Diemling fra England. Hele prosessen ble filmet og fotografert. Også neste økt på banen. Jogga rolig ned med Blessen, som strutta av energi og løpsvilje.
Det er velkjent av Vinge Blessen er tråkk og lat, og jeg hadde ikke forventet en sprek og treningsvillig hest i økt nr 2. Vi skulle kun teste steget, jogge gutte litt varm for å filme et par sekvenser. Hesten STRUTTA av løpslyst of framdrift. Tildels STRI !!
På lørdags kvelden rigga vi oss til hjemme med en øl og skulle “kjøre film” – Men loven om tingenes iboende faenskap (unnskyld!) slo til for fulle mugger: alle opptak fra dagen var BORTE *rive seg i håret* !!
Dermed måtte Blessen ut å lufte seg en tur søndagen også. Sammen med Pondus og meg kjørte Jørgen og Blessen over til lokalbanen. Der fikk vi hjelp av Joar Leirfall og Harald Johnsen. Harald og  jeg kjørte gutta, mens Jørgen og Joar filmet steget til Blessen.
blessen-pondus
Her står gutta å venter mens Jørgen og Joar monterer stativ og kamera. Vinge Blessen på sine nye Cytec sko, som ser slik ut underfra (rett fra gjørmete luftegård);
blessen-cytecsko
Den ytre formen på skoa er ikke så ulik de aluminium tverrtåa skoa vi bruker på Pondus. Blessen har gått på halvrunde alu-sko. Cytec skoene er bredere, gir bedre støtte til hele hovbeinet og skaper en tidligere overrulling enn tradisjonelle travsko (og noe tidligere enn tverrtåa alu-sko). Dette resulterer i et mere energiøkonomisk steg. Med slike sko vil ikke hesten lande slik det første bildet over viser. Dvs ingen oppbremsing i hvert steg, og mindre uheldige krefter som virker  på hov/kode/kne og skulderledd. Skoene er også utformet på en slik måte at de klabber svært lite om vinteren, noe som passer meg bra som MÅ ha snøsåler på vinteren pga alle bakkene rundt stallen.
blessen-cytecsko02
Begge framhovene sett forfra. Ser helt ok ut :)
Legger ved et videoklipp tatt med HD kamera av Vinge Blessen dag 2 på cytecsko, legg spesielt merke til måten hoven treffer bakken på, og hvor lett skuldra jobber da det ikke blir “mot-krefter” i hver steg slik det aller første bildet mitt øverst viser. Alle krefter virker FRAM over, og sist men ikke minst; Vinge Blessen er superhappy. Kusken klaget over at hesten var stri, og vi hadde ikke tømmer med løkker (tenker Harald var støl i sine armer dagen derpå ;-).
Annelise

2 kommentarer:

Janne sa...

Nydelig hest du har! Jeg har tenkt på slike cytek sko en stund nå, men har ikke fått særlig info noen sted om pris eller hvilke hovslagere i norge som kan dette. Fikk svar på Youtube om Joar Leirfall. tok bare å googla han og fant bloggen din jeg:) Jeg har en ganske klomsete kaldblodsvallak på 4 som også klinker ekstremt. Vi har prøvd lette sko, tunge sko, ikke sko, busser/kopper i både gummi og neopren, men han fortsetter å klinke uten å finne noen løsning. Hovslageren min tenkte da på å sko han skjevt forran, så bakbeina ikke gikk i spor til frambeina, men var skeptisk til dette da han fortsatt er så ung og vokser. Men jeg tipper da at disse skoene er vell ypperlig for min hest. Jeg må bare finne en hovslager her i distriktet som kan det med cyteksko. vet du om noen?

Annelise Wara sa...

Hei og takk :-) Det kan nok være flere grunner til at hesten din "klinker" sko, men ofte kommer det av at de er linjetravere, dvs setter bakbeina i samme "linje" som frambeina. I motsetning til "ikke-linje-travere" eller "normaltravere" som setter bakbeina utenfor frambeina. Vår Vinge Blessen er en "normaltraver", så vi bruker ikke Cytek sko for å unngå "klinking". Vi har de på da vi mener og tror de gir hesten et bedre steg som forebygger skader. I løp går Blessen skoløs helst, han traver best uten sko. Om vi MÅ ha sko pga vinterføre f.eks, vil vi legge på aluminiumsko med pigg, da disse er lette, og Blessen fungerer best uten sko/med lette sko i travløp.

Cytek sko gir tidligere overrulling enn tradisjonelle sko, noe man ofte tilstreber hos hester som "klinke" sko.

Hovslager Joar Leirfall driver selv med travere, og skor også cytek + vanlige sko (mob; 928 72 588). Leif Hoset v/Malvik ridesenter skor også m/cytek. Også en som heter Asgeir (husker ikke mere). Det finnes nok flere, men Leif eller Joar kan jeg i allefall anbefale.

For meg høres det ikke fornuftig ut å sko hesten skjevt, tror det vil påvirke leddene på en negativ måte. Det å lage tidligere overrulling har jeg mere tro på, enten ved ei tverrtåa sko, eller cytek. Hadde vært hyggelig å få høre hvordan resultatet blir OM du velger cytek, send meg gjerne en mail og fortell :)

mvh Annelise