tirsdag 13. oktober 2009

Av med frakken :)

Sånn, da var det tid for “skrelling” av Vinge Blessen. Jeg lar meg imponere (eller fortvile ….hehe) av Blessens enorme vinterpels hver år. Han har siden vi kjøpte han for ca 6 år siden, vært den første til å sette pels hver høst (og den første til å felle hver vår). De siste årene har jeg barbert gutten, for det blir bare ALT for varmt å trene i denne ‘dundyna’ han har. Ingen andre av våre kaldblodser har noen gang satt slik pels som Blessen, og det er ikke gener han har arva fra mora i allefall. Hun har kort og fin pels (men kunne gjerne satt slik dyne for å holde varmen hun ;-).

Før jeg begynte å helbarbere gutten, har han ALDRI hadde mugg. Men han har hvert år slitt med masse mugg etter barbering, og i år bestemte jeg meg for IKKE å barbere inn i kodeleddene. Han har så masse pels der, at den beskytter mot mugg, og når jeg fjerner den kommer muggen. Litt motsatt av mange råd MOT mugg; ‘klipp bort pelsen” sies det. Ikke “medisin” for Vinge Blessen i allefall. Han har så masse pels at den beskytter mot gjørme og fukt. Og den har jeg spart i år

…… og gjett om det ser teit ut med en liten “kvast” en av dott fra midt på koden og ned….. ….men det får vi bare leve med så lenge “kvasten” holder vekk mugg !! Velger å ta vekk pelsen nedover beina, for det ser (om mulig) enda teitere ut med helbarbert kropp, og DE tykke leggene pga all pelse…… Dessuten er det lettere å holde “koll med” beintøyet uten “isolasjon”, umulig å kjenne hevelser eller varme når all pelsen er der !

2009-barbering_01 2009-barbering_02

Dårlige mobilbilder, men de viser vel litt av mengden, da jeg var ferdig hadde jeg skrellet vekk dette lasset;

2009-barbering_03

Ikke småtterier akkurat !

Pondus;

 2009-12okt-pondus_01
Har også så smått begynt å sette vinterpels, men der er det ikke snakk om mengder, ingen grunn til skrelling av den karen nei :) Han har mista ei framsko, og da måtte jeg rive av den andre, og tusle noen runder rundt jordet. Grusveiene her er ikke spesielt barfotvennlige, så vi holdt oss mest mulig på gresset i går. Fikk lagt på nye sko i går kveld, og styra unna pigger enda. Krysser fingre og håper det ikke kommer særlig snø med det første ! Og kommer snøen – jaja, da får gubben ta en runde til med skoing da ;-)

I morgen bærer det av sted til Leangen for et lite jobb for Pondus, håper på sprek gutt i FLOTT trav ;-)

Annelise

Ingen kommentarer: