fredag 22. mars 2013

To fine rideturer…

Ble det på meg i går :-D Først fikk Sunflower lufta seg, så bars det en tur med Eldjenta etterpå. Det taes ut tømmer i skogen, og det betyr at jeg for en kort peride (siste rest av vinteren) har fine forhold å ri innover marka i sporene etter skogsmaskinene.

2013mar21-tømmer_01

Det er mengder de drar ut av skogen, rimelig effektive, dette har de brukt en uke på !

Når jeg ankommer stallen om så er det en flokk som vil ut, spesielt ei som virkelig VIL UT – og det med en eneste gang:

Eldjenta har det travelt, og sånn  har hun vært siden hun kom til. Hun er rett og slett født slik, og dette stresset preger hennes vesen og lynne. Akk ja, jeg har prøvd alle varianter om morningen, fra å “hive henne ut” med en gang, eller sist, eller la hele flokken stå inne en stund. Alle varianter, men har kommet til at det er bare slik hun er, det er hennes personlighet, og den lar seg ikke endre. For å unngå stressrelatert magesår mm, så har løsningn blitt å sende henne ut så fort som mulig, mærra har fått viljen sin Smilefjes som rekker tunge.

Jaja, nok om det. Sunflower fikk en tur innover langs Møssjøen i går, og fungerer i grunnen bra. Hun er litt, bittelitt småstøl i “baken”: lårmuskelene som virker i frasparket. Men noen rideturer og litt massering/tøy og bøy har virket.

2013mar21-sun_02

Her tusler vi forbi tømmerlund, for fin tur i marka.

Etter at Sunflower hadde fått sin trim og SPA, var det Eldjenta sin tur. Hun har nå fått tusle ute litt, spist og slappet av, og da er det mulig å ta henne inn igjen for å sale på. Hun står ikke avslappet å rolig akkurat, samme stresses da også, men jeg er kjapp og effektiv, så vi kommer oss ut så fort som mulig ;-)

2013mar21-eld_01

Her har vi kommet et godt stykke inn i marka, og Eldjenta er proppfull av energi og løpsformen begynner kanskje å vise seg ? Så fresh og fin som hun var i går er det lenge siden jeg har kjent henne, nok et resultat av at vi har lette litt på treningstrykket nå, og det er overskudd på vei.

En liten video for “spesielt interesserte” hehe, jeg er litt fasinert over disse moderne skogsmaskinene, de er så effektive!! Så blir det ganske lyst og fint også, nye stier å utforske for meg, og etterhvert fint tyttebærterreng Smilefjes som blunker.

På vei tilbake tok vi igjen “transportøret” som kjører døgnet rundt ut med tømmer på fint vinterføre:

2013mar21-eld_02

Enorme maskiner, utrolig hva de får med seg, og det er ikke akkurat E6 forhold inngjennom marka. Bratte kneiker og ulent terreng! Så blir det ganske fine treningsforhold til meg, håper jeg får glede av dette en liten stund til (så kan våren komme over natta !! takk :-))

I dag skal Lill Faksa få ut å kjøre en tur, og Alf skal ha et lite arbeid før han skal lade batteriene til løp over helga.

Annelise

Ingen kommentarer: