tirsdag 31. mai 2011

Ubeskrivelig deilig :))

Var Ardvinna’s seier i går, en smule overraskende, og derfor enda mere morro :) På forhånd hadde jeg forventa at de fire unge guttene på strek (Ardvinna med flere hadde 20 meters “alderstillegg”), skulle gjøre opp om trippelplassene seg i mellom, men jammen tok hun “rotta” på hele feltet, og VANT :)) Hørte på RD’tvn at kommentatoren der sa hun “sjokkvant” for fire starter siden. Det var ikke noe sjokk for meg, jeg hadde faktisk ventet på en den seieren jeg. Men i går håpa jeg på en fin premie, bak de unge talentfulle hingstene på strek.

2011-mai30-seier_01

Her fra defileringen, hennes “fastkusk” var tilbake fra sin ferie, og kjørte et perfekt løp i går. Hun hadde bakspor på tillegg, og havna naturlig nok bakerst ut fra start. Men Andre H. Stensen disponerte bra, og eneste oppgave han fikk av meg før løpet av; “kjør feilfritt, da er hun god” – Og jammen så god at hun VANT :)

2011-mai30-seier_02

I drøye spor kom hun i “langflate” kliv og plukka hest etter hest. Hun ligger langflat og traver i stil som et concord-fly hehe.

2011-mai30-seier_03

Hun går til mål Ardvinna, og da hun passerte oss i stallsvingen for siste gang, forsto jeg at dette ville bli en trippelplass, hun hadde størst fart av alle. Kusken sa etterpå at hun ble litt “lat” da hun kom i tet, hun ville ikke løpe fra feltet, bare vinne med en halvmeter – det er nok det mener damen ;-) Hun passa på og holde de andre et hestehode bak, svarte opp ethvert angrep, men travet ikke fortere enn at hun sikret seieren; løpshode kaller man slikt ;-) .

2011-mai30-seier_04

Svært lykkelig!! rett og slett så glad at smilet hadde gått rundt om ikke ørene hadde stått i veien.

Video fra løpet;

Endringer før løpet;

Ardvinna gikk skoløs i sitt seiersløp den 18 april, og har ikke hatt på sko etter det løpet. Dernest fulgte en 3. plass, så galopperte hun seg bort i de to neste løpene. Dette har selvsagt ført til div hodebry og spekulatoren har gått på høygir (den sitter mellom ørene på Jørgen, spekulatoren altså).

For en og halv uke siden var Renata Monie oppover, og gikk over damen. Hun fant svært lite å plukke på, bekken/venstre bakfot problematikk var MYE bedre, bare litt stivhet i nakken (høyre side) som ble behandlet. Vi diskuterte litt dette med at hun slår seg så veldig på V framkne, og Renata ville vi skulle ta video av henne i hurtig trav fra begge sider, for å se om det er muskulære årsaker. Det har vi ikke fått mulighet til, men Jørgen sin spekulator har gått på hover og beinvinkler.

Siden hun har gått skoløs, har vi ikke verket henne, og det viser seg at hun har svært god hovvekst, og faktisk var blitt alt for lang på tåa! Dermed ble det klippet av overflødig tå/hovvegg, og jeg filmet henne selv fra sulky i siste arbeid på tørsdagen før helga, et par still-bilder fra video’en viser Ardvinna sitt problem (av av henne mange “skjevhet-problemer”):

2011-26mai-kne

Hun er “nyklippet” men har boots på for ikke å bli sårbeint. Stort sett gikk hun fri slik det vises på det øverste bildet, men i blandt klasker hun sin H framhov i V kne.

Hun er veldig “fransk” i beinstillingen på H foten sin (hoven dreier utover), og det er mest sannsynlig hovedårsaken til at hun slår seg så veldig. På forniddagen i går, før løpet, tok jeg fram ei rasp, og fila vekk mye hovvegg på utsiden – jepp – utsiden (!) pga vekt (Jørgen kan forklare – han er fysikeren og kan dette med masse og bevegelse;-). I tillegg raspet jeg henne godt inn på tåa, og faktisk litt skjevt – dvs jeg tok mest på utsiden, for å “tvinge” overrullingen mere rett fra og ikke utover.

Så – sammen med litt nakkebehandling av Renata og litt hovstell av meg og Jørgen, ble det et løp i BARE trav på Ardvinna, og da er hun god, rågod :)))

Annelise

3 kommentarer:

Anonym sa...

GRATULERER! Deilig, tenker jeg, etter alle skadeproblemene i det siste.

Sioux + Biloxi + elx sa...

Fantastisk gøy!!!
Ardvinna er en herlig hest, og det er så herlig at dere får igjen for jobben dere gjør. Og så synes jeg et er så spennende og lærerikt å lese om forberedelser, forbedringer og tankene bak!
Takk for en blogg som er så levende, interessant og underholdende. Og så med så flotte bilder!

Annelise Wara sa...

Tusen takk :) Har egentlig vært litt sløv med blogging siste uka, men har et lite lager av bilder og div liggende. Nå har vi akkurat kommet hjem med nok en seier i lomma, og det har vi aldri opplevd før, vinne to løp på rappen :) Litt av ei hoppe vi har :) Nå skal hun få puste ut litt, ta seg igjen, og ut i marka på "humørturer" og kose seg framover :))