søndag 8. mai 2011

Tre damer på skadelista :-/

Sånn, da er både jeg, Eldjenta & Sunflower på skadelista ! Trivelig! Sunflower pådrog seg en strekk i en lårmuskel (M. biceps femoris) for en tid siden, mulig i prøveløpet, og er satt på finadyne for å få "mørnet" muskelen litt. Den er enda hoven og litt varm. Eldjenta og jeg hadde en utrivelig episode i går, bare sånn for å avslutte en ellers superfindag…

Første helga i mai er det utstilling, 2-årsrektrutt og lokalkjøring i Orkdal, vi har stilt de siste årene, og hatt trivelige helger i Orkdal. Det lå det an til også i år  . . . men det gikk ikke helt etter planen. Meldte to hester til utstillinga som er i dag (søndag), Eldjenta og Sunflower. Pga muskelstrekk og finedyne måtte vi trekke Sunflower (dopingreglemang). Og så avslutta vi gårsdagen med et *pang* – og dermed havna vi på skadelista Eldjenta og jeg også.

Veldig synd at dagen skulle ende slik, for den starta jo så bra. Vi kom i god tid, sela på og tusla ut for å gjøre oss kjent i området. Eldjenta har et nervøst lynne, som vi har jobba mye med, og hun takla det meste i går med stoisk ro. Var flink i banen og oppførte seg meget pent. Takla traktor som kjørte forbi, og alt var bare fryd og gammen.

2011-mai7-orkdal_01

Her tusler vi i hesteringen og venter på at det skal bli vår tur og kjøre en runde og vise seg fram fra sin beste side. I en moderne (og relativt ny) langvogn med sikkerhetsbøyle og slagreim på (for ekstra sikkerhets skyld). Noe som skulle vise seg å være særdeles smart i går !!

2011-mai7-orkdal_04

Her gjør vi holdt for dommere, for vi kjører 8-tall og en runde rundt banen.

Etter selve to-årsrekrutten skulle vi ta et lite arbeid på banen, kjøre litt sammen de andre hestene som varmet for lokalkjøringen, og alt gikk så flott og fint til vi vente opp og skulle tusle tilbake til stallene for dusj og stell. DA SMALT det bokstavelig talt.

Fikk høre i ettertid av folk som satt like vet å så episoden, at nummerskiltet løsnet, og skled ned mellom beina på Eldjenta – som fikk fullstendig panikk. Hun gjorde som hester i panikk gjør; slo fra seg, og ville kvitte seg med dette skumle som flagra mellom beina hennes, jeg er sta, og ville ikke av vogna, ville roe jenta og få kontroll over situasjonen. Men jeg ble sparka ut av vogna tilslutt. Festet til sikkerhetsbøylen røk, og Eldjenta kom over bøylen. Der ble hun hengene – mens jeg ble liggende i banen.

2011-mai7-orkdal_08

2011-mai7-orkdal_12

Eldjenta henger i bøylen med folk jobber for å få av henne sæle og vogn, slik at hun får satt ned bakbeina på bakken igjen. Jeg ligger like ved, og var temmelig forslått. Hun var rolig Eldjenta helt til de fikk av vogna, og DA ville hun avgårde igjen;

2011-mai7-orkdal_09

Og fyker avgårde i panikk, og vogna blir med på slep da tøylene henger se fast i den … :-/

2011-mai7-orkdal_10

Hun løper mot utgangen, og blir stoppet av porten heldigvis !!

2011-mai7-orkdal_11

Vogna som ble “vrakgodts” etter turen har hun kvitta seg med, og deler av sela (som også er bare vrak nå) henger delevis på Eldenta. Derfra gikk turen opp opå låven og i vaskeboks. Noen (jeg vet ikke hva de heter enda) fikk dusja Eldjenta, og kjølt ned beina hennes, og fra vaskeboksen gitt turen rett til veterinæren. Lise Westergren som skulle ha en hyggelig dag med unger og ponnikjøring – måtte en tur innom jobb gitt, og reparere “kjærringbein” og hestebein. Jeg ble truffet av flere spark på innsiden av lår/kne og på leggene, samt venstre hånd etter hun kom over bøylen. Nå er det påbudt med langvogn til 2-åringer, og det er vel og bra, men hadde dette skjedd med hest i vanlig sulky – ville det gått hardt utover kusk (noe f.eks Noralf Brækken og Atle Solhus vet en del om dessverre).

2011-mai7-orkdal_05

Her er vi begge to til behandling, jeg har fått ispose (frosne grønnsaker fra kjøkkenet) og Eldjenta sine bein blir behandlet omhyggelig av Lise. Det så rett og slett ikke pent ut;

2011-mai7-orkdal_06

Tårene trilla hos meg da jeg fikk se beina til Jenta, ikke av egen smerte, men av sjokk, og av frykt for skadeomfanget. Lise behandlet omhyggelig, rensa, kjørte på med antibiotika og smertestillende, betennelsessdempene og “full pakke” mao. I går var det for tidlig å si noe om sener og bein – om det var bare skader i hud eller lengre inn. I dag har Jørgen vært å gått tur med ei veldig opplagt Jente, som ikke ser ut til å ha vont, så pr i dag ser det ut til av vi har berget med sårskader… Takk og Lov :))

Det er med stor sannsynlighet den akutte behandlingen som ble satt i gang i går, som er årsaken til at Eldjenta i dag ser uforskammet frisk og opplagt ut. Den store faren med slike sår, er infeksjon, DA har man litt av en jobb å gjøre. Nå ser det ut som det har tørka bra opp, og *knock on wood* det går bra så langt. Kjørte innom apoteket på vei hjem i går, og henta en antibiotika, og en BurnDress Gel som skulle sitte på noen timer, og den var veldig effektiv. I tillegg rensa vi med klorhexidin, og smurte på Apolar med dekvalin krem. Salve bare sklir av slike veskende sår, mens krem sitter, og samtidig slipper ut væsken. Så har vi henta fusidin salve og krem, samt anitbiotika og finadyne, og håper det kurerer Eldjenta fort.

Veterinær Lise kommer innom stallen på onsdagen og ser til Eldjenta, slik det har utviklet seg til nå, tror jeg hun får bruke mere tid på Sunflower på onsdagen. Hennes muskelstrekk/overbelasning eller hva det no er, sitter litt dypere, får håpe det er bare tid som skal til, og at det leges greit etter hvert.

Og selv er jeg pyntet i rødt, hvitt og blått nedover beina (det hvite er min hudfarge ..hehe) og har pr i dag fine rød/blå kuler flere steder, men ingen alvorlige skader, bare generelt litt forslått.

Jaja, det ble en utrivelig og kostbar affære på mange vis i går. Sylky og sæle kondemnert, men både hest og kjærring ser ut til å ha berga bra, og det er det viktigste :)

En mørbanka Annelise :-)

7 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, for dramatikk! Men det ser ut til at dere tross alt hadde flaksen på deres side. Stakkars hest og stakkars deg!

Irma (fast leser av bloggen din)

Anonym sa...

uff..får helt gåsehud her jeg sitter(enda så varmt det er i været) Forferdelig utrivelig når slike ting skjer, men enda godt det gikk (etter forholdene) bra med kusk og hest.
God bedring til alle 3!:)

Annelise Wara sa...

Takk :) Det går overraskende bra med oss begge to. Sårene til Eldjenta tørker fint, og ingen infeksjon så langt. Jeg er bare "mørbanket" gul/rød/blå litt over alt i grunnen.

Elisabeth Jensen sa...

Dette er virkelig skrekken. Har selv blitt slått ut vogna i hurtigarbeid når jeg hjalp en trener og kjøre hurtig. Satt i modi...traff meg på innsiden av kneet.

Men når jeg titter på de bildene som ligger her nå. Så får jeg følelsen av at Chevi safer rett og slett ikke er god nok. Den bøyla der er ikke nærme nok og ser ut som den bare har bøyd seg.
Custom speedster er jo bygd opp på en helt annen måte og jeg tror denne tåler mere "juling" enn Chevi sin. For tar ikke jeg feil er Chevi sin vogn en kopi av Custom sin.

Godt og lese at Eldjenta har det bra. :)

Annelise Wara sa...

Du er nok inne på noe der Elisabeth ! Bøyla er forsåvidt grei nok, men festene til bøyla gikk i første sparket. På de ene røret røk det i sveisen, den andre røret gikk tvert av, så konstruksjonen er nok for spinkel, og med for dårlig materialer også. Bøyla med sine fester hindra jo hesten å treffe meg i ansikt/overkropp. Jeg berga med spark mot innsiden av lår, knær og legger. Men Eldjenta kom over denne bøyla, og ble hengene i den, og det er neste utrolig at hun ikke skadet seg mere enn hun gjorde. Hun kommer seg bra, og sårene har tørket fint opp :)))

Annelise Wara sa...

Du er nok inne på noe der Elisabeth ! Bøyla er forsåvidt grei nok, men festene til bøyla gikk i første sparket. På de ene røret røk det i sveisen, den andre røret gikk tvert av, så konstruksjonen er nok for spinkel, og med for dårlig materialer også. Bøyla med sine fester hindra jo hesten å treffe meg i ansikt/overkropp. Jeg berga med spark mot innsiden av lår, knær og legger. Men Eldjenta kom over denne bøyla, og ble hengene i den, og det er neste utrolig at hun ikke skadet seg mere enn hun gjorde. Hun kommer seg bra, og sårene har tørket fint opp :)))

Anonym sa...

Fyttikatta, dette er skummel lesning, selv når jeg har sett at et - etter forholdene - har gått veldig bra med dere begge.

Fortsatt god bedring til dere alle tre!

elx