tirsdag 22. februar 2011

Vi koser oss i sola :)

Det er vinterferie, og sola skinner fra en knallblå himmel :) Da er det luksusliv og sitte bak hesteruma (rumpene ;-) På søndagen fikk Ardvinna en liten luftetur under sal. Hun var full av energi, og trippa glad og fornøyd en runde i marka. Selv er jeg fremdeles skuffet over at hun fikk ødelagt løpet sitt sånn til de grader av hesten forran som galopperte. Glad for at Ardvinna ikke ble skadet i denne “nesten krasjen”, glad for at hun er i rivende utvikling, men nesten litt sint (les; SINT) over urefferdigheten som noen ganger slår til for fulle mugger i travet. Uten denne “karamellen” på siste bortre hadde vi fått et helt annet resultat …. akk og ve, slik er travet; noen ganger veldig urettferdig.

Jeg er også ganske så irritert over dommeravgjørelsene som falt på Leangen denne helga, det var flere skivebom å se. I løp 2 blir Marmorjenta og Arne Nilsen snytt for en seier; Grennebrun med Blekkan i sulkyen galopperer i mål. Men får BEHOLDE (??!!) seieren (se >> HER). Så i løp 7 hvor Jomar Blekkans med hest nr 9: Basso nesten er helt oppe til bilen når den slipper, en klokkeklar omstart. Så BLE det omstart i det løpet Grennebrun vant (også autostart) da Blekkan blir sjenert i starten…  Altså, her er det mange rare dommeravgjørelser ute å går, men den JEG er sint for er den bota Tom Erik Solberg fikk i løpet med Ardvinna. Han får BOT (kr 2000,-) for å sjenere Gjerv Prinsen på siste bortre!!!. Årsaken til denne hendelsen er det faktum at lederhesten; Ildfuksa, kusket av Solhus, galopperer i tet, og blir (i mine øyne) tatt opp for mye. Ardvinna klarer ikke bremse så fort, og kjører opp i hjulet til Ildfuksa, hiver seg over i galopp og samtidig sjenerer Gjerv Prinsen. Men det er da søren ikke Ardvinna og Solberg sin feil ! Hvorfor i alle dager skal Tom Erik Solberg få bot for dette ? helt ufattelig synes jeg !! Hesten i tet, som ødela løpet til Ardvinna ble (heldivis) rapportert i løpet. Hun var synlig halt, og må en obligatorisk runde til veterinæren før hun får vise seg i banen igjen. Det var vel strengt tatt feil å la henne komme til start V75 lørdagen . . .

Nok om det, livet går videre, og i går fikk jeg to flotte turer med våre unge, håpefulle, og sola klarte å gjøre dagen til en “vinter-fest” hehe.

2011-sun21feb_01

Sunflower fikk en dose styrketrening i går, her ligger hun godt i sela og jobber, og jeg sitter bare bak og nyter den flotte hesterumpa og det fine været :)

2011-sun21feb_02

Her får hun øye på noen turgåere, som må inspiserers før vi tusler av gårde, må jo forsikre oss om at det ikke er ulv eller bjørn som kommer, at det “bare” er snille mennesker hehe.

Eldjenta fikk en tur ned til flata, hun har gått i bakkene i hele vinter, og nå er det tid for litt joggetrim på flata:

2011-jenta21feb_01

Helt ned til E14 går vi, og det er jo litt “niffent” med disse bilene som suser så fort der nede på hovedveien. Men Eldjenta er relativt stødig dame hun, tatt gener i betraktning, så er hun blitt riktig så flink :)

2011-jenta21feb_02

Men helt uten bakker kan ikke treninga bli, for vi skal jo heim igjen også, 3 km med 150 høydemeter må vi “klatre” oppover, men det er ingen sak for Eldjenta som er blitt stor og sterk.

Godt jeg har så flotte hester, og så fint vær, slik at irritasjonen og skuffelsen over lørdagen “drukner” i fine hester og sol :)

I dag er det klatretur i marka med Ardvinna, det er balsam for meg (og Ardvinna)

Annelise

3 kommentarer:

Birthe sa...

Jeg så løpet, og bante og steikte når Ardvinna ble sjenert av Solhus. Han har IKKE lov å ta opp på den måten. Jeg husker jeg sa til min far at jeg synes den burde disket, for han "tar ut" en konkurent og vinner jo mye på å ta opp kraftig inni feltet. Hvordan i granskauen kan Solberg bli bøtelagt for å bli nedkjørt?????!!!!!!!
Jeg håper han klager på boten, det skal IKKE være mulig.

Annelise Wara sa...

Godt å høre det ikke er bare vi her som reagerte, vi er jo litt inhabile, men allikevel. Etter å ha sett reprisen om og om igjen på RD, er jeg rimelig sikker på at dette var totalt feil. Har ikke vært i kontakt med Solberg etter løpet, håper han har klaga !

Det var enda en episode jeg ikke skrev om i bloggen, i løp nr 5 (V75 avd 2). Se siste sving, hvor Solørstegg (Blekkan) galopperer og hindrer Even Scott (hest nr 15, Sørmo). DET godtar dommerne, så gir de både Blekkan OG Sørmo kr 500,- i bot for skriking i banen. Blekkan skulle vært diska, men vant løpet !!!

Dømmingen på Leangen var kritikkverdig denne dagen, jeg skjemmes nesten !! Huff!!

Birthe sa...

Ja, det blir som Ove Wassberg i Bergen, og Øystein Tjomsland på sørlandet. De er og sånne konger som kommer unna med en hel del på hjemmebane.
Jeg er imot det, men det er ENDA verre når slikt skjer
I v-75!! Og så har du sist på kloster der både Høitomt og Killingmo kniver om lederrygg, greit det var sjenering, men ikke noe grovt, og da blir Killingmo disket. Det er jo som natt og dag!! Det er jo det som er så irriterende.
Og når dommerene gir seieren til en soleklart galopperende hest da lurer man virkelig på hva som foregår!!!!!!
Samme når den som blir sjenert til å sjenere en annen, får boten da er det virkelig slik at man lurer på hvem som er dommere.
Jeg er for ambulerende dommer team. Da kan de kanskje få en smekk på gongen og forstå at reglene gjelder for alle!!