fredag 21. januar 2011

Trening for liten og trening for stor :)

I løpet av de siste dagene har hele gjengen fått flere doser trening, fra lille Utopia til store Ardvinna :) Til og med Vinge Blessen har fått trimmet seg litt, han har starta på sin oppgave som støttekontakt og mentor for lillesøster, og får ikke BARE ligge på latsiden lengre ;-).

Onsdagen var det de unge, håpefulle traverdamene som fikk lufta seg, begge kjøres eller trenes ca annenhver dag. Sunflower går stort sett bare i vogn, med unntak av at jeg faktisk prøvde å sitte på damen her om dagen :)) Det tok hun “på strak hov”, tusla litt rundt stallen, og synes det var helt ok. Ridetrening blir det nok ikke på damen riktig enda, men jeg har nå i det minste sittet på henne, bare for å teste: og det gikk utmerket. 

2011-19jan_01

Jeg har snart prøvd det meste som finnes av bitt på damen, og de siste ukene har hun gått ganske ok på et “svampebitt”. På onsdagen tok jeg fram Rambo Micklem Multibridle (et hodelag !!) som Eldjenta har brukt med stort hell den siste tiden, og gjorde en nytt forsøk på Sunflower. Første gangen det ble testa protesterte hun på hakereima (hun liker ikke hakereimer!). Men nå har hun gått med “humansjekk” flere ganger etter det, og blitt litt mere vant til denne ekle reima (hilsen Sunflower). Hun fungerte helt supert på onsdagen, lenge siden hun har tusla så uforstyrra på tur. Vi har veldig søt ørehette på *fnis*, for å dempe litt lyder, siden damen er blitt temmelig fyrrig og heit. Men på onsdagen gikk hun som en prest, og trena veldig villig og glad :))

2011-19jan_02

Litt snø på tur, ellers fint føre.

2011-19jan_03
Svett og fornøyd hest tilbake etter flott treningstur, titter litt brydd på meg; “må du fotografere meg med den teite lua da ?” (tenåringsjente må vite :).

Også Eldjenta bruker samme hodelag, og hun er helt fin på bitt og i “styringa”. Ikke noe tull på den Jenta, rett og slett ei stødig og fin kjøremærr, litt redd nye og skumle saker, men tatt gener og helbror i bedraktning; ei meget lovende og stødig dame dette;

2011-19jan_jenta01
Tilbake på stallen, fått av hodelag her, og knipser “tottelotter” samtidig;

eldjenta_19jan2011_02 

Alle våre hester går på Cytek sko, og fungerer meget meget bra. Både Sunflower og Eldjenta har aldri hatt noe annet på beina, og de har runde flotte hover.

Torsdag 20 jan;

2011-20jan-ardvinna01

Torsdags morgen “rives” Ardvinna ut av sin skjønnhets søvn, for en liten tur ut å bare “kjenne at formen er på plass”  - og det ER den. Hun skal gå løp mandag 24.jan, og etter ei tøffere økt på nå på tirsdagen, skal hun bare ut å kose seg og kjenne på overskuddet fram til løpet. Hun er i flott form, men jeg er spent på banen. Sist mandag var det “gjørme-løp” på Leangen, det er ikke spesielt morro for de store hestene…(eller, ikke morro for noen!!). Får håpe de jobber med banen fram til mandagen. Yr.no melder om STORE mengder nedbør, noe de også bør ha fått med seg på Leangen .. :-/ Får håpe på en ok bane!! Ardvinna er tippa som en av 4 hester som skal “kjempe i toppen” – og er forsåvidt enig i den vurderingen :))

Blessen og Utopia må også ut å trimme litt :)

2011-20jan_01

Utopia har vært med mora på rideturer i marka før, men aldri storebror. Det gikk helt greit det :) Hun storkosa seg, og Blessen syntes også det var godt å får rørt litt på seg. Resten av flokken liker IKKE at jeg tar ut “lille-barnet” – alle blir litt sjokka, og lurer på hva jeg skal med “følle-bølla”?? Pussig hvor de reagerer på dette :-)

2011-20jan_02

De tar ut tømmer i marka, noe som betyr oppkjørte spor innover, perfekt for meg og hestene ;-)

2011-20jan_03

Glad og blid lita frøken med storebror på tur !

2011-20jan_04

Når vi nærmer oss stallen igjen, blir vi oppdaget, og det ropes ! Hele flokken stormer opp til toppen og tar i mot “barnet sitt” !

2011-20jan_05

Spesielt bestevenninna Eldjenta er glad for å se Utopia igjen, men også “stemor” Rigeljenta humrer godt og også.

2011-20jan_06

Utopia er et tøff og uredd frøken, mere nysgjerrig og utforskende enn Eldjenta var på samme alder, og ikke redd plast og andre “skumle” saker. Så er hun (i likhet med storebroren sin) veldig glad i mat. Skal hun fortsette å gå på fri tilgang må hun nok flere turer i marka med storebror.

Den flotte stabile vinteren vi har hatt i to måneder er avløst av regn og mildvær. Men men, ikke noe å gjøre med det, vi får håpe det er forbigående!

Annelise

3 kommentarer:

Elisabeth Jensen sa...

Leste denne bloggen litt på etterskudd. Men jeg må alltid lese bloggene du skriver. Koser meg like mye hver gang. :)

Har veldig lyst til og prøve micklem hodelaget selv, ei på stallen har det. Tror jeg må spørre pent om og prøve det en dag.

Takeover skjønner godt at Sunflower ikke vil knipses med lue på. Selv fikk han svart lue for tøffe gutter når han var mindre. hehe Men er fortsatt bomull i ørene her i gården.

Annelise Wara sa...

Hyggelig :)))

Sunflower har jeg kjørt uten noe i ørene, helt til vi begynte å ta med damen på Leangen for Mønstringsløp. Hun ble temmelig heit i topplokket, og nå er det på med lue altså. Putter jeg bomull i ørene, rister hun på hodet helt til dottene er ute.... og jeg snakker RISTER altså! Men ørehette er ok (bare jeg ikke tar fram kamera ;-)

Annelise Wara sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.