mandag 31. januar 2011

Ridetrening i helga :)

For både kjærring og kail, Ardvinna og Vinge Blessen :) Til og med Sunflower har fått på seg salen igjen, og tusla en liten tur i nærmiljøet.

Sunflower sin “ride-trening” har blitt framskyndt et par hakk, normalt sitter jeg ikke på 3-åringene før til sommeren. Men Sunflower er ingen hengslete og seint utvikla kaldblodshest. Hun er faktisk veldig voksen og “satt” i kroppen, mye muskler og laaangt fra noen hengslete tenåring. Dessuten (sist men ikke minst) har hennes fyrrige gemytt framsyndet innridningen noe, og jeg synes det er lettere å kontrollere, samt trøste/roe ned ei ildfull dame når jeg sitter i salen :) Hun stortrives på de små tusleturene vi har hatt, og ser ut til å tåle div “farer” bedre når jeg sitter på :)

Mens rideturene til Sunflower bare er små tusleturer rundt stallen, får Ardvinna virkelig TRENT under sal. På lørdagen var det såpass ufyselig vær her i Stjørdal, at jeg “reiv” Jørgen ut av sofa’n og morgenkaffen, og sendte han til stallen for å slippe ut hest. Fleipa om at han kunne ri seg en tur på Ardvinna med det samme, siden han var der – og DET gjorde han faktisk ! SÅ, Jørgen har også fått litt ridetrening i helga (noen kroppen “knirka” litt om dagen derpå …hehe). Han tok med Ardvinna over til løypa i Remarka, og ga damen både klatre intervaller og galopp intervaller !! <3

Skikkelig mannfolk gubben min ja :)) Litt dårlig lyd pga vind, men det meste er “hørbart”.

På søndagen fikk Sunflower en liten tusletur under sal;

2011-sunflower-jan_01
Det hadde falt noen cm med snø i løpet av natta, så hele grenda var ute å lufta sine traktorer. Da kjører vi IKKE med vogn Sunflower og jeg ! Dermed ble det en liten tur innover mot Møssjøen, og i marka STORkoser hun seg.

Etterpå fikk Vinge Blessen og Utopia også lufta seg en tur i samme område;

2011-utopia30jan_01

2011-utopia30jan_02

Her tusler vi avgårde mes Jørgen og Emil er igjen i stallen og rydder litt ;-) Begynner å vokse seg veldig fin Utopia nå, gleder meg virkelig til hun feller vinterulla si, for jeg tror det bor en fin liten damen under “boble-dressen”.

2011-utopia30jan_03

To svette gamper tilbake fra tur i marka :) Når blåisen forsvinner fra veiene nedover mot bygda, skal Utopia få være med storebroren sin på tur til “sivilisasjonen”. Vinge Blessen var prima mentor for Eldjenta, som lærte at biler, søppelstativ mm ikke er noe å frykte i det hele tatt av Blessen, samme *”skole” skal også Utopia gå :)

Etter rideturen ble det litt fotpleie for damen;

2011-utopia30jan_05

Utrolig hvor fort slike hover vokser på vinteren, må verkes hver 14. dag for ikke å blir overgrodde !!

2011-utopia30jan_04

Og masse ros – siden Pia er så flink så :)

Annelise

4 kommentarer:

Elisabeth Jensen sa...

kos med masse bilder. :D
Sunflower ser jo ut som hun alltid har hatt sal på ryggen, det kledde hun. Hvordan er det og ri i de bomløse salene? Innbiler meg det er ustabilt. Men jeg synes alt med lange stigbøyler er ustabilt. :p

Annelise Wara sa...

Sunflower ser ut til å storkose seg under sal. Bare små "temme-turer" for tilvenning enda, men hun liker det så langt :)

Ang sal, veit jeg nesten ikke hva jeg skal svare, for jeg har ikke ridd i annet enn bomfri på mange år (+ et par/tre løp i monte salen). Det er nok mere ustabilt, og en bør vel ha god balanse (men det får en jo i bomfri sal ;-) Fordelen er at den passer alle hestene. Ønsker meg en "flatback" sprangsal, liker å "stå lett" når jeg rir, og innbiller meg at det kan være et bra alternativ :)

Anonym sa...

Herlig å se! Kjenner at jeg savner et mer aktivt hesteliv, men det er jo "flaks" at hestene er så lite ridbare når jeg har så lite tid...

elx & co

Annelise Wara sa...

Takk for det. Passer meg utmerket at Ardvinna er så fin å trene under sal, da får jeg fin trim jeg også. Og i løpet av sommeren blir det nok litt mere ridetrening for Sunflower også, kan risikere å bli riktig så sprek jeg da. Og tia går så fort, så før jeg vet ordet av det, er Eldjenta ridbar hun også :O !!

Gleder meg til ridebilder av deg på Biloxi, det blir saker det :))