lørdag 17. juli 2010

Velkommen Solsikka :-)

Så kom de endelig hjem, Jørgen og Solsikka, eller Becky’s Sunflower som hun heter. For et par uker siden var Jørgen på jobb i Sandefjord, og fikk samtidig tatt seg en tur til Jarslberg travebane for å hilse på ei spennede 2-års varmblodshoppe jeg hadde lagt merke til for for et par måneder siden. Vel – Jørgen falt pladask for Solsikka, og etter hver ble det avltalt et kjøp ! :-D Dermed ble det en aldri så liten “husfar” ferie for Jørgen. Han tok turen ned og fikk handla hest og sett litt på flotte hester i Jarlsberg Grand Prix :)

Jeg fleper litt med at siden Vinge Blessen er gått av med førtids-pensjon fra travet, og Jørgen skulle ha en ny traver, måtte det bli en “varm en”, for å være helt sikker på at den nye kunne fly fortere enn Blessen sin flotte rekord på 1.24.9 ;-) hehe. Vinge Blessen sin planlagte arvtager på travbanen ligger enda i mors mage. Vi hadde håpet at Blessen skulle gå løp til aldersgrensa pensjonerte ham, men hjertet tilsa det ble “førtidspensjonist” Vinge Blessen.

Men nok prat; her er hun; Becky’s Sunflower;

2010-16juli-flower_01
Etter Bella Coal (norges mestvinnende hoppe gjennom tidene; (rek; 12,4, Kr. 3.489.485, 2.pr 1998) og Staro Showbiz (SE) etter Supergill (rek; 12.,3, Skr 1.829.000) Ikke noe å utsette på denne stammen :)

2010-16juli-flower_03
Etter lang reise, fikk hun hvile litt første natta, og ut på ridebanen for litt løsjogging og fotoshot dagen derpå. Dette er andre gangen Jørgen er ute å “shopper” hest på egen hånd. Første gangen var det Vinge Blessen han kom hjem med, og han har ikke gjort skamme på Jørgen sitt hestevalg på travbanen. Vi får håpe Sunflower følger denne trenden videre ;-)

2010-16juli-flower_04

Det var en del overskudds energi som måtte ut, og litt hopp og sprett ble det (i glede over å komme til en så flott plass liker vi å tro *smil* hehe).

2010-16juli-flower_05
En majestetisk og flott dame dette. Ikke så veldig stor, sånn akkurat passe. Er vel midt i mellom Vinge Blessen og Ardvinna i størrelse, og jeg vil tro at hun vokser litt til, men så stor som Ardvinna blir hun vel ikke (?). Veldig harmonisk og korrekt bygget dame, med kraftige lår, disse skal det blir skyv i med tiden :O)

2010-16juli-flower_06
Etter å ha løpt seg litt svett, stilte hun seg opp og lurte på “hvor er alle andre hestene” ???

2010-16juli-flower_07
Vi tusler inn i stallen for å skylle bort litt svette. Pga at vi har to drektige hopper på stallen, delte jeg beitet i to, og den første uka får hun dele beite med Vinge Blessen. Så får vi se når vi åpner opp til hele flokken, uansett er det greit å introdusere henne for de andre litt “phø om phø”, slik at de får bli litt kjent "over gjerdet i første omgang.

2010-16juli-flower_08
Vinge Blessen og Sunflower på hitsiden, og resten på andre siden.

2010-16juli-jentan_01
Eldjenta og Rigeljenta – mor & datter – var veldig nysgjerrige på nykommeren. Rigeljenta dytta unna åringshoppa si, som om hun var et føll; fikk IKKE lov å hilse på den nye dama. Kan vel hende jeg flytter Eldjenta over til Sunflower snart, de to unge damene kan sikker ha glede av å leike seg litt sammen, pensjonist Vinge Blessen hopper ikke rundt som en 2-årig varmblodshoppe akkurat ;-)

Ellers venter vi på føll !!! venter og venter. Var forberedt på å ligge føllvakt i natt, men i 2-tia fant jeg ut at det ikke var grunn til å sove i stallen, og med fasit i hånd var det rett ;-) Kom ikke noen føll i natt heller. Men i dag er jeg 110% klar for å ta i mot en lillebror/søster til Vinge Blessen, så får vi se om Pia også er klar for det;

2010-16juli-pia_01
Jeg er rimelig sikker på at hun er enig :-) I går fikk hun inn å slappe av litt. Kjøligere i stallen og ikke noe “åte”. Hun ville ikke ut igjen, og har fått tilbringe natta på stall. Det er ei lita hoppe (ca 148 cm på manken), og jeg målte magemålet hennes i går; 2.5 meter rundt magen !!! At det går an! Nei, nå er det på tide å komme ut lille venn :-)

Annelise

3 kommentarer:

Elisabeth Jensen sa...

oi...har du fått tak i avkom etter Bella. Det er ingen dum stamme akkurat. Staro Showbiz har vist seg veldig god, søstern har føll i år etter han.
De etter Showbiz pleier det å bli litt størrelse på, hvor høy er hun ca?
Jeg har vært borti ett av avkommen til Bella, Mighty Power stod hos Bullern mens jeg jobba der. Han var en liten tett plugg. Veldig godt lynne på han. :)
Gratulerer med ny hest til samlingen, denne gangen i riktig rase. ;)

Annelise Wara sa...

Ja - tenker du synes vi har fått rett rase nå ja ;-) Men du verden for en trivelig dame :) Meget godt gemytt, rolig og snill, og gjør det hun får beskjed om. Tomkjørte henne i dag, og hun gikk som en prest. Hun er innkjørt, men jeg vil tomkjøre henne her først, siden hun bare har vært kjørt på travbane.

Ang størrelse så har jeg enda ikke fått tak i et slikt stangmål .... Skulle gjerne hatt, og målt hele flokken ;-) Jeg vil kanskje tro hun er 154 - 155 cm på manken (??). Klart høyere enn Vinge Blessen (147 cm), men ikke like høy som Ardvinna (som forrige eier sa var 160 cm - jeg har ikke målt).

Hun er veldig rund og fin i formen, relativt kraftig bygget (skikkelige lårmuskler !!), men på ingen måte grovt bygget.

Og gemyttet, helt fantastisk, såå snill og trygg, meget flott liten frøken jeg gleder meg til å bli mere kjent med :)

Siri sa...

Gratulerer med flott hest. Hun ser helt smashing ut.
Og jeg forstår dere venter føll. Det var virkelig diger mage.
Gleder meg til oppdateringer:)
Mvh. Siri78