lørdag 1. mai 2010

Galopp intervaller i snøstorm !!

1mai2010_01Og ja, vi skriver faktisk 1.mai !!! Rekordblaut høst, rekordkald vinter, og rekordsein vår…. akk og ve… det er ikke ‘bare bare’. Men det ble hestetrim i dag allikevel, Vinge Blessen og Eldjenta har fått fine galopp intervaller på lokalbanen. Starta avgårde fra Trøen i snøstorm!! Kledd som for kald vinterdag, med “finnlandshetta” under hjelmen, og allværsdress utenpå flere lag med ull.

Sukk …. i fjor tusla vi rundt i T-skjorte på denne tia, og hestene hadde hatt sin første ute-natt for lengst. Men i år lar våren virkelig vente på seg, men som evig optimist håper jeg på en flott sommer (i 2010 ja, altså i år…..ikke neste år…..:-/ …. ).

På travbanen møtte vi Jørgen, og måtte legge fra seg litt dugnadsjobbing til fordel for foto-jobbing :)

1mai2010_01b
Starter økta med lett “synkron-traving” før jeg slipper løs gampene i full galopp.

1mai2010_02
Jeg må slite litt for å holde igjen Eldjenta, bli heit i topplokken lille damen og vil gjerne løpe fra gammelvallaken. Han tenner like mye på slik trening, og jeg har derfor bytta ut standard 3delt trinsebitt med et litt tøffere kandaharbitt for å klare å holde gampen i noen lunde akseptabel fart ;-)

1mai2010_03
Noen snøfiller daler enda, men den verste snøstormen har heldigvis gitt seg :)

1mai2010_04
Synkron-traving er bytta ut med synkron-galoppering :)

1mai2010_05
Eldjenta er supersprek, og Blessen må virkelig jobbe for å holde damen på avstand, ei tøtte med stort konkurranse instinkt dette ja !

1mai2010_06
Sist heatet i galopp. Etterpå fikk Eldjenta hvile litt sammen Jørgen, mens Blessen fikk være med Trollmix på et par runder i trav før vi gav oss.

I morgen er det utstilling på Orkdalen for Eldjenta, spørs om jeg klarer å mønstre lillemor etter dagens treningsøkt, jeg er nemlig rimelig sikker på at mine bein kan bli en smule støle og stive i løpet av natta . Tar på å stå i “små-lett-sits” sammen gampene :)

Annelise

5 kommentarer:

Elisabeth Jensen sa...

Herlige bilder som alltid Annelise. Bedre trening for både stor og liten kan man jo nesten ikke få. Eldjenta er jo ei virkelig topptrent ung frøken. Blir ganske bra størrelse på henne ser det ut som, hvor stor er hun nå?

Elisabeth Jensen sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Annelise Wara sa...

Takk for det :) Veldig moro at jeg kan trene dem sammen slik. Prøvde med Pondus da han kom til oss som åring, men unggutten var mere interessert i å "klatre" på Blessen, så det gikk ikke.

Men Eldjenta holder seg på alle fire, og de storkoser seg sammen. Faktisk ekstra bra for Blessen som er litt små-lat i trening, men ELSKER konkurranse. Og fortsetter det å fungere så fint får jeg trena to samtidig ;-)

Eldjenta er like høy (lav...hehe) som Blessen på rumpa. Han har mankemål 147cm, Jenta er litt overbygget for tia, men vil tippe snart 140 cm på manken ?? Må shoppe meg målestav snart ;-)

Nevvi sa...

Så stilig synkrontrening!

Annelise Wara sa...

Jepp, tidvis gikk både travet og galoppen synkront. Litt enklere for meg når de "trener i takt". Krever litt mere balanse når de ligger "skinnflate" og løper i utakt, da er det bare å "slippe dem" og la de rase fra seg til de blir slitne gitt..... hehe, SÅ kan kjerringa gjenoppta kontrollen.

Og denne formen for trening krever i grunnen bare meg og mine i banen :-) Så er det andre brukere der får jeg pent stille meg i kø (ikke spesielt stort problem det akkurat).