torsdag 23. juli 2009

Da ble det Spikeld :)

Jaja, sånn kan det gå. Jeg vingla mellom Spikeld og Tangen Scott i valg av hingst for Rigeljenta, og tok til slutt sjangsen på en ung hingst, uten noen meritter i avl pga alder. Årsaken til det valget, var stamme og lynne. Som sønn av Moe Odin (e; Elding) og Atom Vinter samt selveste Støva i morstammen var utslagsgivende for meg, samt at Tangen Scott lynne som skal være meget godt.

Men, nå er gamlemor satt inn to ganger med Tangen Scott, uten å ta seg. I går sto egg nr 3 for tur, det gikk på formiddagen, og hingsten nekta å entre bukken !…. Han ville rett og slett ikke gi fra seg sine edle dråper, og jeg ville ikke ta sjangsen på at sprøyte opp og vente på nytt egg og ny mulighet for Tangen Scott.

Gode råd var dyre ! Jeg ringte Harald Kvåle på Lauvåsen og ba pent om Spikeld sine dråper. Han leverte varene, og Rigeljenta ble satt inn i går. Forhåpentligvis ikke for seint for egget, og NÅ håper jeg virkelig hun tar seg!! Alle gode ting er tre, og jeg krysser armer og bein for at det blir full klaff denne gangen.

Drømmen om ei borka hoppe er satt på vent, nå håper vi på stort og flott Spikeld avkom i midten av juni neste år. I motsetning til Tangen Scott, VET vi at Spikeld avler; Lome Kongen, Spiker, Torpa Carl, Vinnerlykka, Finspika, Raikkonen, Nordli Svarta, Komnes Bella, Voie Spik. Meget gode hingster så vel som hopper. Om gemyttet er hakket tøffere enn Tangen Scotts, håper jeg tøffet er mere i form av uredd! DET kan jeg godt tåle :)

Har “lånt” et par bilder av gutten, en stor (158cm), oppsynt og flott hingst;

img_01img_01[4]

Annelise :)

2 kommentarer:

Nevvi sa...

Du har nok kompetansen til å ta deg av det, men ja, det er en god del mindre trivelige avkom etter han. Med en god mor er også mye gjort. Så lenge man får de til å ta ut "faenskapen" på rette plassen, så er tøffe hester bare moro.

Annelise Wara sa...

Ja, det var det :) Rigeljenta er i allefall ei veldig snill hoppe. Om hun tar seg nå, og det kommer en litt 'over-tøff' fole neste år, får vi temme den skikkelig, håpe tøffheten kommer til nytte i banen :)