torsdag 3. mars 2016

Så kan Bella endelig komme hjem :-)

Fikk årets beste epost fra klinikken på Veterinærhøyskolen i går; såret gror så godt nå, at Bella kan hentes i løpet av helgen :-) Det skal jammen bli godt å få hjem frøkna igjen, hun er savnet :-)



Den nederste delen av såret har trukket seg mye sammen nå, og utfylles av friskt granulasjonsvev. De mener også at det er grodd såpass at knokkelen er dekket. Om det ikke tilkommer noen komplikasjoner så kjører jeg nedover i morgen ettermiddag, og opp igjen med Bella på lørdag :-)

Så skal Linna og ut gå travløp igjen :-) Wow det blir spennende, hun har ikke gått løp siden november. Var meldt i desember, men vi måtte stryke på grunn av en heftig forkjølelse. Den har det tatt tid å bli kvitt, og jeg var strengt tatt litt i tvil om jeg skulle melde til fint løp nå på mandagen. Linna har pusta litt etter noen treninger, og jeg måtte ha kontroll på dette. Men nå tror jeg at jeg har funnet svaret; pels!! mengder av pels....

På tirsdagen var det minusgrader og en sur og iskald vind. Linna fikk en temmelig tøff ridetur, og pusta overhode ingen ting etter trening. Og i følge treningsdagboka ser jeg hun har pusta litt ekstra de dagene det har vært vindstille og "varmt". Så nå har jeg tatt grep; skrella damen;



Nærbilde får dere ikke ;-) hehe, svarte nybarberte hester er ikke pent! De blir grå/matt/blakk under, og alle "helligdager" samt ujevnheter i barberinga synes på lang avstand. Huff ;-) .



Haugen med pels ble stor, omtrent på Vinge Blessen - nivå. Jeg er strengt tatt ikke særlig fan av å barbere hester, men har gjort det ved behov. Har hatt kortpelsa kaldblodser som har sluppet unna barberbaskina (eks Ardvinna og Lill Faksa), men søskenparet Utopia og Vinge Blessen måtte barberes. De satte begge vinterpels veldig tidlig, og holdt på å dø av åndenød etter trening på varme høstdager. Linna setter vinterpels seint, og feller like seint, så hun fikk "hete-tokter" på varme februardager.

Linna satte pris på å bli barbert, sto og nøyt det faktisk, men nedenfor haser og knær kilte det åpenbart (!!....), så da ble det stopp der. Nå ser hun lekker ut, svart pels i ansikt og nederst på beina (og mye hovskjegg i tillegg der), og grå/gul-matt på kroppen, med en del "prikker" og "helligdager" pga antydning til våteksem her og der. Ikke rart hun satte pris på å bli barbert :-)

Så får vi se på mandagen da, hvordan hun takler løp igjen:



Siste løpet og siste startnummer. Uten galopper er hun god for en premie, og det er målet. Et fint løp uten tulle-galopper og en premieplass er målet!

I morgen blir det en liten treningstur, så får Linna stå og lade batteriene til mandagen, mens jeg setter meg i bilen og tar fatt på mine 110 mil tur-retur hovedstaden for å hente hjem Bella :-)

Ha en fin dag, Annelise


Ingen kommentarer: