søndag 26. juli 2015

Late dager :-)

På beite for flokken, og bare flokken :-) For jeg benytter anledningen til vaske ned, pusse og skure, samt male i stallen :-) Phu! storjobb, og jeg rekker ikke hele stallen i løpet av ferieukene til hele flokken, men alle monner drar :-) Så langt er jeg godt i gang med de minste boksene innerst inne i "avdeling for sportshester" ;-). Bella og Hauk Viking får flytte inn i nymala bokser til høsten;

Og jammen ble døra inn til fôr-rommet god som ny :-) Gjør seg med litt skrubbing og maling. Har planer om å ta de øvrige boksene i Sport'en, men får se hvor langt jeg kommer. Det er ikke særlig god tørke, sommeren her har vært kald og fuktig. Så det tar litt tid å få tørka opp etter vasking, og tørka imellom malings-strøkene. Skulle vel ha gjort dette i fjor, men da frista det ikke å stå inne å male stall når sola strålte ute :-).

Det blir som nytt, og jeg er fornøyd med resultatet så langt. Målet er å få gjort vaska ned de "hvite" veggene i resten av "Sport'n", og malt de hvite igjen (kan ikke kalde de hvite nå :-) ! Så får jeg se om det er krefter igjen til å skrubbe ned de røde veggene inne i boksene også. Den sitter godt hestskiten på veggen!! Phu! Får se hvor mye krefter og lyst det er igjen når jeg har kommet meg rundt med hvitmalingen :-). 

Utopia og Linna satte åpenbart pris på beitelivet, OG helt fri fra treninga! Det første døgnet gikk de med mulen nedi gresset og spiste konstant :-) På litt armlengdes avstand til føllmærrene. Tok et par dager, så var de en sammensveiset flokk "alle-mann-alle", noe spesielt Hauk Viking satte pris på. Nå har han mange å herje/leike med :-) 

På bildet over er Utopia og Linna på vei ned til "Lynkyl-åkeren", der er det masse mat, og de får jammen litt trim i bakken opp igjen. Sunflower går helst ikke ned til den enga, hun vil stå på toppen. Men Bella blir med flokken når de tar seg en gresse-runde der nede. De har logga av mye når det gjelder å passe på føllene sine avlshoppene. Ser ut som Eldjenta har et langt mere avslappa forhold til morsgjerningen enn Rigeljenta hadde. Og det er i grunnen litt godt, for Rigeljenta ekstremt påpasselig, og det var vanskelig å skille mor/datter utpå høsten. Tror det skal gå lettere for Eldjenta, kan til og med hende hun vil sette pris på at avkommet får egen boks til natta etterhvert ? Han er "gut og kar" sønnen, herjer og leiker og "plager" mora en del, tror det blir godt jeg å få nattero for Eldjenta til høsten. 

Sunflower og Bella har et veldig avslappa og fint forhold. Tar inn Sunflower og steller et sår hun har morgen og kveld, og da står Bella igjen ute på beite sammen resten og det er helt greit både for mor og datter :-) Godt de er så trygge at de "logger av" litt. Har enda ikke sjekka om Sunflower har tatt seg etter siste inseminering, det blir gjort over helga. Venter til dag 20/21, i tilfelle hun ikke har tatt seg. Da står det vel et egg klart i såfall. Jeg håper nå hun tok seg sist, slik at neste år føll kommer på vårparten, og ikke langt på sommeren. Utopia kom til 21 juli hun, og det var en lang sommer å vente på føll. Jaja, tiden vil vise, nå er det på tide å slå av data'n og gjøre noe fornuftig :-)

Ha en fin dag :-) Annelise

Ingen kommentarer: