tirsdag 14. april 2015

Første løp i boks :-)

Da har Linna debutert i løpsbanen og tjent sine første 4000,-  og det på en "dårlig dag". Og her skal jeg ta på meg litt selvkritikk sjøl! I følge kusken var hun ikke like fin som i prøveløpet, var litt unnviken til å jobbe, og spratt litt umotivert over i galopp et par ganger. Ikke tegn til noe halthet eller noe slikt, jeg tror rett og slett hun løp på både full blære og full mage....

Dette med blæra oppdaga vi da vi kom hjem, hun rakk knapt å komme på boksen før hun endelig fikk "late vannet" og det var mengder.... I tillegg hadde hun klart å nesten forspise seg på høy! Jeg hengte opp et finmaska høynett i hengeren på vei innover til Leangen siden hun skulle reise "lange" turen innover alene, og ville jeg gi henne muligheten til å "nappe" i høyet og ha noe tidsfordriv på turen. Vel - hun har slukt maten, ingen andre av våre som klarer å nesten tømme et finmaska høynett på en halvtime, men Linna klarte..... da vet vi det! Blir ikke servert noe "tid-trøyte" på hengeren INN til banen mere Frøken :-).

Vi har hatt et slikt "mat-vrak" før; Vinge Blessen, og han fikk derfor ikke servert noe høynett på turen inn til løpsbanen. "Faren" med det er jo magesår, helt klart, om de blir stående å stresse på tom mage innover.... Høynett eller ikke; blir som å velge mellom pest og kolera nesten. Eldjenta fikk alltid høynett på hengeren, men hun var så stressa at hun hadde ikke tid til å sluke maten. Linna er en cool'ere type, men nå har jeg lært, mat får hun servert etter løpet heretter. Jeg merka tabben allerede i varmingen, hun var ekstremt vindfull bak :-P. Jaja, man lærer så lenge man lever, og det viktigste av alt; de er så utrolig forskjellig disse hestene, de har ulike behov, lyster og laster, og hver og en må ha det på sin måte :-)

Men uansett stapp-mett og tisse-trengt Linna; hun gjennomførte løpet greit og tjente sin første 4000,- kroner, og pynta på rekorden sin et par sekunder til tross for to leie galopper (43.9). Nå blir det noen rolige dager, så får vi trene på til nye muligheter.


Hun traver lett og fint, og minner ikke så rent lite som sin pappa i banen gitt :-) 

Ellers kommer det snart føll på Trøen, Sunflower må da være inn i aller siste fase av svangerskapet nå. Melka har blitt hvit, og i natt har jeg hatt på vekking regelmessig og spionert på henne via IP-kamera. Så utrolig kjekt å kunne følge med hjemmefra, sparer meg for mange bomturer og netter i stallen :-). Nattens observasjoner sier; ekstremt stor matlyst! Hun fikk en skikkelig porsjon servert til kvelds, og hun har sovet og spist og spist og spist i natt :-) Og jeg har sovet litt innimellom jeg også :-) 

Men nå står heste-trim på dagsorden; Utopia skal ut å svette litt i dag :-) Ha en fin dag, Annelise. 

Ingen kommentarer: