fredag 14. februar 2014

Veterinær besøk i stallen.

I går kom "fastlegen" til flokken en tur til Trøen for først og fremst sjekke tenner og trekke ulvetenner hos Linna, men siden hun var der, fikk vi sjekket stå'a hos Eldjenta også, og hun var som jeg hadde en misstanke om; tom dessverre :-(.

Jaja, sånn kan det gå, men jeg har på en måte vist det hele tiden, man får ikke både i pose og sekk !! Å vinne Derbystoet som drektig, og og ende opp med sprell levnede føll så kort tid etterpå er vel for godt til å være sant. Så det var det !!. Klart jeg er skuffet, men jeg var så forberedt på det, magefølelsen fortalte det... !! Når hun ble satt inn i fjor sommer, var det mere som et lite "desperat" forsøk på å få henne i gang på travbanen igjen. Hun stoppa i Vinvaras æresløp på Bjerke i mai, og fikk ei uke på Veterinærhøyskolen etterpå, for total utredning. Men mærra var frisk som en fisk, og gikk ei imponerende økt på tredemølla der, og alle tester var perfekte, og med gode resultater (puls etc). Rett og slett i kanon løpsform var svaret...

JAJA, jeg kjørte til Oslo og henta henne, og stoppa på Dovre på vei hjem, og satte henne igjen til Åsajerven. Alt har sett bra ut, men de siste par månedene har jeg kjent tvilen, hun har ikke sett drektig ut, og hun ble bare feit da jeg starta med å fôre på Oppdrett. Så nå blir det slanking på Damen, og noe trim også, skal få ut å trave litt sammen småjentene nå, lære dem noen gode knep ;-). Når avlssessongen starter, kjører vi henne til Spang-Berg der hun selv ble laget, og der får hun "date" Myr Faksen. Han har vi møtt så mange ganger på våre reiser med Eldjenta, og vi liker gutten. Han er sønn av Åsajerven, og har Elding som morfar. En liten råtass i banen med et ekstremt godt steg/teknikk, og en rått løpshode !!

Ligger en flott video på youtube av Myr Faksen HER for de som vil se.

Jeg liker å ha egne foto av hingstene, og tok dette av Myr Faksen i Dannero da han var 3-åring:

Ung og slank her, vi vant kriteriekvalet både Eldjenta og Myr Faksen denne helga; GODE minner :-) 

Men tilbake til veterinær besøket og Linna :-)

Hun hadde som jeg viste ulvetenner, og de må vekk. Det er små spisse tenner som noen hester har (Lill Faksa er den eneste av våre som IKKE har hatt disse), og de vil ofte skape trøbbel for bittet. Siden de bare er i veien, og ikke har noen viktig funksjon i forbindelse med mat etc, fjernes dem rutinemessig hos oss. 

Det er de øverste lyse "spissene" som stikker opp, om vi ikke hadde trekt dem ville de kanskje vokst seg enda større og blitt enda mere i veien. Nå blir det 3-4 dager uten bitt i munnen på Linna, så er det "tut og kjør" igjen :-). Men hun har godt av litt fri og få slappet av i helga. Jeg kjørte tur med henne før første gang alene på onsdagen, og det gikk strålende. Så i helga blir det ute med flokken, og kanskje ei lita økt på ridebanen for å riste litt løs, slik som i går, før veterinæren kom;


Utopia og Linna fikk løsjobbe og leike en liten halvtime. Festa på pulsbeltet på Linna, og jammen har hun faktisk fått trening av dette. De jogger seg lett opp i 200 puls, så slik løsjogging har faktisk noe treningseffekt også. Så fungerer de fint sammen, og trives i lag, koselig;



De er ca like store, Utopia litt mere "harmonisk" i kroppen og ferdigvokst. Linna i vekst, høyere bak (148cm på rumpa) og ca 146cm på manken. Utopia er sånn ca 146cm, minus et par mm ....hihi. 

I helga skal jeg på Oppdretter seminar på Gardemoen, for faglig og sosial påfyll. Var der i fjor, og tar turen i år, veldig veldig hyggelig og spennende ! God helg !

Annelise

Ingen kommentarer: