onsdag 12. februar 2014

Småjentene på tur i marka :-)

I går red jeg en liten tur på Lill Faksa, og tok med Linna på tamp. Det gikk veldig veldig bra. Lill Faksa har vi hatt sal på flere ganger, og ridd litt rundt stallen og i nærmiljøet som tilvenning og "innridning". Hun er så stor og sterk, så jeg har ingen betekeligheter med å starte så smått med små rideturer på henne nå. Hun trenger motorisk trening, og ingenting er bedre enn å ri en skikkelig "off-road" tur i marka. Var litt usikker på hvordan Linna ville oppføre seg, men det var i allefall INGEN grunn til bekymring, hun oppførte seg eksemplarisk. Kan jo være litt "små-farkete" på tamp i vogn, noe leiken og har mere lyst til å "herje" litt med hesten i vogna, men i går gikk hun som en engel, og så ut til å storkose seg :-D.

Red rett inn i marka fra stallen, i "skyggedalen" på sørsiden av Møssjen.

Starter ut i sola, og der det er mulig går Linna som en veldressert bikkje på min høyre side. 

Toppa ører og veldig blid og fornøyd. 

Møssjøen ligger ca 450m fra stallen, og er et langt (ca 1250m) og smalt vann i øst-vest regning. Det er skygge der om vinteren pga "Beistadnauen" (altså en "nau" og ikke fjell hehehe), og litt snø ligger det faktisk der også. Det er veldig ulent terreng, går i sporene etter skogsmaskiner som tok ut MASSE tømmer der i fjor vinter. Der fant Linna ut det var best å gå bak Lill Faksa. 

Det var ikke lange rideturen, og ingen av hoppene hadde særlig puls å snakke om, men jammen ble de litt svette og slitne, mest mentalt tror jeg, for de må konsentrere seg en del og fote seg i terrenget. 

Linna er mest fortrolig med Lill Faksa, og de to er nederst på rangstigen ute i flokken, naturlig nok som de to yngste. Utopia er litt mere opptatt av å markere at hun er faktisk eldre enn de to, og har derfor litt mere rang ! ;-) Lill Faksa er en del større ennn Linna, og det er kjekt når jeg har meg hest på tamp, da har jeg litt mere kontroll "fra oven" :-D. Så er Lill Faksa veldig styrbar/regulerbar, og det er viktig når en skal ha med to hester på tur ! 

Veldig fin tur med de to yngste på stallen, det blir nok ikke siste turen med disse to sammen :-) 

Annelise

Ingen kommentarer: