søndag 19. januar 2014

Vi blåser snart vekk ;-)

Det er mye vær for tiden, utrolig mye vær, om ikke uvær, så mye vind! For mye vind etter min smak, i allefall når vi i tillegg har mange minusgrader. Brrrrr.... kjempekalt å trene hest. Tørt og kaldt, og veldig harde veier. Men været gjør en ikke noe med, er bare å ta det som kommer og gjøre det beste ut av det.

Selv om jeg holder varmen bedre på hesteryggen enn bak i vogna, har det blitt mest kjøretrening siste uka. Det er så knall hardt underlag over alt, og jeg mener selv det er mindre belastende for hestebeina å kjøre på dette føret, om en skal ha noe puls på hesten. Til uka er det klatre-trening, styrke-trening på programmet, og det blir vel mest under sal. Må også en tur å se hvordan det er på Møssjøen, der er det 35cm tykk stålis nå, kanskje jeg kan ta i bruk den laaaange rakstrekka "mi" igjen ;-) ??

I dag kjørte vi Lill Faksa og Utopia en tur sammen Jørgen og jeg. Først en tur inn til Hess-sjøen, så noen runder på travbanen.


Her er begge "små-jentene" på vei over til banen. Det lille av snø som har kommet er blåst vekk :( Men sola skinner, DET er jo godt!! 


Både Utopia og Lill Faksa trener godt, og beina til Utopia ser ut til å tåle treninga bra! Hun har et flott steg, og travet ligger lett for henne, måtte bare dette svake framkneet tåle treninga! Lill Faksa strever fremdeles mye med sitt kompliserte steg, og har ikke like god "kontakt med bakbeina" sine enda. Til uka blir det bare styrketrening for hennes del. 

Flokken tusler ute på storbeitet enda, leiker og herjer litt sammen, spesielt Eldjenta og Vinge Blessen, tror de koser seg.

Jørgen jobber fremdeles med veden "i de små stunder" - dvs mens jeg møkker og gjør arbeidet i stallen.


Og det setter gjengen pris på. De sjekker og "kvister" litt, og følger nysgjerrige med på arbeidet med veden. 


Så har jeg tatt litt film av de små naboene vi har på Trøen:



Hyggelig med slike små naboer, at de overlever den sure kalde vinteren her er nesten litt rart, så små som de er. Men jeg skal gjøre mitt, sørge for at de har nok mat gjennom den kalde årstiden :-) 



Annelise

Ingen kommentarer: