mandag 14. januar 2013

Alternativ trening . . .

Når frosten har spekt alt! Veiene er harde som betong, og det er ikke så lett å få trent hest på dette føret, da må en ty til “alternativ” trening, skikkelig off-road turer i marka. Banen på Remarka er fin å kjøre på, men jeg skulle jammen meg ha blitt bra lei om jeg ikke skulle gjøre annet enn å kjøre rundt å rundt der hver dag med to hester… sukk! nei – da tar vi marka til hjelp, og trener på banen innimellom.

I dag fikk Sunflower en tur på “nye” stier, fordel med frosten er at myrene også er speika, så det er ikke blaut-hull og myr som stopper oss i marka, snarere gjenngrodde stier og knekte trær. Sunflower har vært å traska i terrenget nord for Møssjøen i dag, mot lysløypene i Remarka.

2013-jan14-sun_01

Sånt terreng er jo knallfint å ri i, men akk så stopper det gitt:

2013-jan14-sun_02

Stupbratt skrent, da må vi gå samme vei tilbake :-) Trøen ligger rett nedenfor lysmastene på andre siden av dalen, og Møssjøen til venstre :-) Bak meg er det ikke langt til lysløypene i Remarka. Gøy å vandre rundt lik i marka, og slippe alle disse gjørmehullene som stopper slike oppdagelsess-ferder i sommerhalvåret.

I dag var det såpass kaldt, at økt nr 2 også ble i sal, mye lettere å holde varmen for meg da, bak hesterumpa er det iskaldt på slike dager som i dag. Sala på Eldjenta og tok med Lill Faksa på tamp nedi Beistadmoen, og red en tur utpå Hofstadmyra :-) Jentene koser seg sammen på tur, og er litt sånn “tuppen og lillemor”, krangler om å gå først ;-)

Ble ikke tatt noen bilder av småjentene i dag, hehe, nok å holde fingrene i med to hester på tur. Men Alf var nedi “villmarka” ved Beistadmoen i går, og der er det både vilt og vakkert:

2013-jan13-Alf_01

og veldig veldig kaldt!! Blåhammaren sørger for at det ikke er sol nedi der om vinteren.

I morgen håper jeg det ikke blir fullt så kaldt, Utopia er for ung til å rides enda, så da blir det tur i vogn, godt pakka inn for frosten :-)

Annelise

Ingen kommentarer: