fredag 5. oktober 2012

Eldjenta klar for Norsk OAKS finale 2012 :-)

Så har hun faktisk klart det igjen, å kvalifisere seg til nok en storløpsfinale Eldjenta vår. Den tredje i rekken, av tre mulig, det er nesten ikke til å tro :-)

Denne gangen er det Norsk OAKS for 3åringe kaldblodshopper på Momarken det gjelder, den lengste reisen så langt, men når de stiller med større premie enn selveste Travkriteriet for de 3-årige kaldblodshoppene, så får vi bare kjøre de mila som trengs ;-)

Denne gangen kjørte jeg alene til Momarken med Eldjenta. Line skulle egentlig være med, men fikk ekstravakt på jobben, og mamma var streng og ba henne prioritere jobb. Og med tanke på hva som skjedde med Polo den dagen (se bloggen nedenfor), så er jeg så innmari glad for at hun ble værende i Trøndelag, fikk dra fra jobben og si farvel til sin kjære Polo.

Eldjenta var urolig på henger i starten, men roa seg heldivis, og kjøreturen nedover gikk utrolig greit. Brukte 8 1/2 time, og vel framme hadde jeg avtale med Travtrener Anders Tovengen om å sette Jenta på hans stall. Det fungerte utmerket, hun spiste litt, drakk litt og sov en times tid før hun måtte til pers og ut å varme.

Kusken vår, Bjørn Garberg, kom med fly, bare for å kjøre Eldjenta, så han må da ha trua på henne ;-). Hun fungerte fint i varming, og målet for dagen var å kvalifisere seg, samt og gi Eldjenta et pent løp i rygg!

Det gikk helt etter planen og vel så det, for på de siste metrene ble hun styrt ut av ryggen sin, angrep, og la inn en ekstremspurt og VANT :-)) For en lykke, og for en flott kuske-seier !! Eldjenta har en sinnsykt rå speed, og er giftig så det holder når hun får benytte seg av den!

Det skulle nesten ikke være mulig å takte om så kjapt og “speede” ned tethesten på denne måte, helt rått.

Emosjonelt ble det for meg, som fikk dødsbudskapet til Polo i det jeg passerer Gardemoen på vei nedover, og noen timer etterpå opplever denne RÅ prestasjonen av Eldjenta, store store kontraster!!

Etter intervju og gaver på sermoniplass bar det rett i doping kontroll, så på stallen til Tovengen igjen. Der skulle Eldjenta få spise og hvile, mens jeg logga inn på Smaalendene Hotel i Askim. Phu for en dag!

Reisa hjem gikk like greit, brukte 8 timer og 20 min, og Eldjenta rakk en tur ut på beite og kooooose seg med sine venner før det ble kveldsmat og natt på Trøen :-)

Selve finalen går Lørdag 13 Oktober, og Eldjenta starter i spor 1:

2012-OAKS-startliste

De fire beste hestene fra de tre kvalifiseringsløpene møtes til dyst, og det er et knallsterkt felt, hvor Tema blir naturlig favoritt. Bjørn har nok en god plan for denne finalen, og jeg er veldig glad for at det IKKE er jeg som skal sitte ut i banen og gjøre disse taktiske vurderingene Smilefjes som blunker. For en spennende helg vi går i møte !!

Annelise

Ingen kommentarer: