onsdag 19. september 2012

Høst !!

Ja, nå er den kommet for å bli, knappe 2 varmegrader om natta nå, så det er vel like før vi må skrape is av bilruta :-/ .. Men, hadde det ikke vært for alt regnet, så kunne jo høsten ha vært fin den ;-)

Men det nytter ikke klage på været, høsten kommer uansett den, med eller uten regn (mest med da…hehe). August var i grunnen en ganske fin måned, men september, har vært fuktig ja! Hester må ut, og de må trenes, uansett vær eller uvær! og Eldjenta har ingen planer om å tilbringe dagen på boks hun;

Når jeg sier hun er intens og utålmodig, ja, så mener jeg nettopp det! Eldjenta er slik hver morgen når jeg kommer, hun SKAL UT! Så lenge jeg bare står i ro, og er i nærheten, så er det relativt rolig, slik som på filmen ;-). Men går jeg litt fra henne, så braker det løs der inne gitt. Hun har vært slik siden hun kom til, jeg har spekulert på om det skulle være mulig å kurrere dette. Men da må jeg muligens endre hennes personlighet, og det er vel heller tvilsom går an (?). Det er jo dette vi sliter litt med på reise også, det at hun SKAL UT, skal ikke stå på boks. Spiller ingen rolle om stallen er full av hester, og resten står og gomler høy å slapper av, Eldjenta skal UT hun!

Hun har taklet finalehelga på Bjerke og reisa bra, slappet av og spist godt etter vi kom hjem. Vi har en liten “pause” på hele 3 uker nå ;-) til vi skal ut på reise igjen, denne gangen til Momarken for å prøve å kvalifisere oss til Norsk OAKS for 3 årige kaldblodshopper. Ser i invitasjonen at førstepremien der er hele 250.000,- (i finalen), altså 50.000,- mere enn i Kriteriet? Trodde sistnevnte var det største travløpet for de 3-åroge kaldblodshoppene jeg? Burde ikke førsteprisen i Kriteriet være den største premien å løpe om da ? hmmm…. Jaja, ikke meg imot, det ble jo “bare” en 6.plass i kriteriefinalen, og nå har Eldjenta mulighet til å ta revansje ;-) hehe.

Men “pause” nå betyr ikke fri! Det ble riktignok 5 late dager på Eldjenta får å ta seg igjen, men nå er det trening som står på agenda’n igjen. Ikke sånn “rå-tøff” type trening, mere lystbetont og hygge nå, for å vedlikeholde formen.

2012-16sept-eldjenta_01

Både Utopia og Alfalfa trener også veldig fint for tia, spesielt Utopia er i en fin fase, har vokst litt på sine to mønstringsløp, og er veldig framover og ivrig i bakkene om dagen :-)

Alf brøt løpet sist etter et par galopper, og da regna vi med det kom av et eller annet vont. Fant et sår på innsiden av V frambein, og litt hevelse der, så han har nok bare vært borti seg litt. Var litt øm der et par-tre dager, så gikk det over, og gutten trener som bare det. Meldte til løp i løp, lunchtrav 25 sept, men kom ikke med. Hele 24 hester som ble avvist pga siste startdato. Nå er det ikke løp for han før 8 oktober, så får vi håpe han kommer med da.

Men nå skal Utopia ut å lufte seg :-)

Annelise

Ingen kommentarer: