onsdag 26. september 2012

Endelig SOL :-)

Etter noen uker med regn, dukka sola opp, endelig! Og brått er alle treningsturene i regn og utrivelig høstvær glemt ;-) Sola nytes maksimalt, og hestene går ute på beitene på dagtid, koser seg med det som er igjen av gress og gnage på.

Hestetrim blir så utrolig mye triveligere når været er slik:

2012-utopia-25sept_01
Her er Utopia på vei over skogen til Remarka, har blitt så stor Pie nå, at hun går skogen alene med vogn, og jogger avgårde med toppede ører og stortrives. Er i fin trening om dagen, en periode med aerob trening på lokalbanen nå, før vi tar en periode med styrketrening i bakkene igjen.

Alfalfa trener også veldig fint om dagen, fikk ikke være med i løp på Leangen i går (avvist på siste startdato). Neste mulighet er 8 oktober, amerikanerløp, men da står det ingenting av “avvisning på siste startdato”, så da kan vi vel risikere å ikke komme med pga for lite poeng :-/ … skjer det – blir jeg en smuuule sur tror jeg….!!

Så var det Dronninga da; Eldjenta, damen med futt og fart ;-)

2012-Eldjenta-24sept_01

Her er vi på ridetur :-) Mandagen var så deilig, så jeg bestemte meg for at i dag ble det ridetur i marka i lav høstsol :-D. Tusla skogen over til Remarka, her har vi akkurat ankommet banen og jeg knipser et “selvportret”. 3 sekunder etterpå blir jeg skutt ut av salen , som ei kanonkule …. !!! Snakk om mærr altså! Etter mobil var plassert på innerlomma, bøyer jeg meg ned for å sjekke om bukgjorden sitter som den skal, vi skal ut å klatre bakker straks. VEL – da "SPRAKK” Eldjenta, fikk totalt noia av at jeg stakk en pekefinger innunder gjorden. Det er denne ulykka på Orkdalen “sin skyld”, da hun fikk dette ødelagte nummerskiltet mellom beina. Etter dette har hun hatt panikk for å få noe mellom beina, så i det jeg bøyer meg fram for å kjenne på gjorden – “sprekker” damen!

Jeg var helt klart sjangseløs, der jeg lå bøyd over hesten for å “nå ned” til bukgjorden (dressur-gjord). Eldjenta eksploderer, skyter rygg og hopper en meter rett til værs, og jeg FLYR ut av salen, bokstavelig talt som ei kanonkule …. Irritert.. Berger uten en skramme, litt støl i baken dagen derpå ;-) Står å ser at Eldjenta traver så fint, og tar en runde i hurtig trav og høyt haleføring rundt travbanen, så kan jeg stoppe damen ved utgangen, børste støvet av ridebuksa og hoppe på mærra igjen…

Jaja, det er noen år siden sist jeg ramla av hest på denne måten, men jeg har enda “fall-teknikken” inntakt Gapskratter… og jeg slapp å gå den lange veien tilbake til stallen (heldigvis).

Vi kom oss i marka, og her er vi på vei opp brattkneika;

2012-Eldjenta-24sept_02

Veldig greit at salen sitter som den skal, hehe!

Ellers har listene til Momarken kommet, kvalifisering til Norsk Oaks 2012. Det blir tre kval.løp, med 4 hester videre i hvert av løpene. Møter mange av de “gamle kjente” 3 åringene, så vi får bare krysse fingrene for at vi klarer å kvalifisere oss til nok en Storløps finale.

Eldjenta skal ut i det første kvalifiseringsløpet;

2012-startlister-OAKS-kval

Der møter hun sin relativt nære slektning; Kriterievinneren Wik Ida igjen, samt Sjø Lyra og Jervsø Blomster som hun har møtt mange ganger før. Flere gode hopper i dette feltet, som slettes ikke er det enkleste heat’et denne dagen. Vi får bare krysse fingrene og håpe hun blir blandt de fire beste og får være med i finalen som går den 13.oktober på Momarken.

Ingen kommentarer: