torsdag 22. mars 2012

Nei nå drukner vi vel snart ??

For maken til nedbør, nå er jeg litt lei faktisk. Lei av regn og dårlig vær, og kanskje mest litt lei for det er ikke noe bedring i langtidsvarslet heller. OG – samtidig må vi på nyhetene høre om at det settes varmerekorder for mars, sør om Dovre!! Sukk :-/

Men flokken må trenes, uansett vær og vind, og dagen i dag starta med en tur ned til E14 for Eldjenta sin del. Litt nifst i dag, for landskapet hadde forandret seg, og på vei hjem var hun sånn passe sliten, så da knipsa jeg litt bilder av den nye “elva” … :-/

2012-22mars-jenta_01

Her har det altså flomma over gitt, og “halve” veien blir spist opp av den nye “elva” – eller, rettere sagt; flytte den ned på jordene … :-/ Tror ikke jeg har opplevd noe slikt så lenge vi har hatt hestene på Trøen, og det begynner å bli noen år nå faktisk.

2012-22mars-jenta_02

Her ble det for mye vann for denne kummen, og det gikk over alle bredder gitt. Heldigvis har noen vært å fiksa litt, for i ettermiddag tok kummen unna flomvannet, men veien har fått litt skade kan man trykt si!

2012-22mars-jenta_04

Rekordmasse nedbør OG smeltevann fosser nedover!

Så – etter å ha fått bytta til tørre hansker tørr buff, var jeg klar for en ny runde ut i regnet, denne gangen med Alf. Han skal gå løp på mandagen, og hadde behov for noen korte skarpe intervaller på lokalbanen. Alt regnet har smelta mesteparten av snøen, så vi kjørte vogn over til banen, og der er det vann der også gitt;

2012-22mars-alf_01

Nesten opp til banen ligger vannspeilet nå, en smuuule høyt! Men det hadde ikke noe å si for Alf, som jobba som en helt, og viser GOD FORM :-) Da gjør det ikke så masse at det bøtter ned, og man blir litt blaut :-D !!

2012-22mars-alf_02

Der, bortenfor det treet i vannet ligger demningen! Den ble justert opp nesten en meter for noen år siden, da travlaget kjørte på masse grus og doserte svingene i banen. Måtte høyne vannstanden for å skape mottrykk til banen. Vel – nå er det nesten for mye av det gode, får virkelig håpe det ikke flømmer over kanten og tar med seg hele banen nedover dalføret…!!

Jaja, det finnes både dårlig vær og dårlige klær, men jeg har skaffa meg skikkelig gode regnklær, så jeg holder meg tørr (bortsett på fingrene og i halsen – renner nedover fra hjelmen :-/!!). Og i morgen får jeg vel bare ta på regnklær og sette meg bak ei hesterumpe eller to da også.

Annelise

Ingen kommentarer: