tirsdag 31. januar 2012

Galoppintervaller i vintersol :-)

Nydelige vinterdager!! Sol fra knallblå himmel, minusgrader og endelig vindstille :-) Sånn vinter liker jeg! Eneste minus er at det var mildt før denne kuldebølgen kom, og når det frøs på ble det mye knallhard is og dermed litt tøft til hestebeina. Heldigvis har jeg marka! og der er det toppers nå. Ardvinna trener rått for tia, gikk å vassa i dyp snø når vi hadde det, og etter det speika på, har hun gått hard trykkvogns-trening og galopp-intervaller. I dag valgte jeg det siste, det har vært ca 10 minus i dag, og da holder jeg varmen bedre på hesteryggen;

Vi blir svette både Ardvinna og jeg etter ei slik økt! 6 slike intervaller fikk hun i dag, da var det nok til meg ;-). Bruker ca 1 min og 15 sek fra “bunnen” og til toppen. Er litt kupert og svingete, så hun må fote seg godt å jobbe hele veien (og jeg skulle hatt borrelås i baken hehe). Gjennomsnittspulsen på et intervall ligger på rundt 190, det betyr at hun jobber godt!! Uforskammet sprek og ivrig dame for tiden, det lover meget bra for våren!

Snørr og hoste:

januar_2012_03

Sunflower er på bedringens vei nå, og vi kjører litt forsiktig. I går nesten uten et eneste host, endelig :) Men selfølgelig, når hun er i ferd med å bli frisk, kom det et par host fra Alf på treningsturen i går :-/ Dermed ble det skrittetur a’la Sunflower på Alf i går… Får håpe det gir seg fort! Eldjenta har (bank i bordet) ikke vist tegn til snue enda, og trener stort sett styrke annenhver dag. Mens pensjonisten nyter livet:

januar_2012_04

Han ser ut som en pelsdott for tia, men røytesessongen har starta, og det er bra, for det er MYE pels som skal av gitt. Har ridd noen turer på han med lillesøster på tamp, bare rolig siden hun har hosta hun også, men det må da snart gi seg denne snuen Uvitende smilefjes.. Er lei den nå!!

Både hestene og småfuglene nyter lunch og middag ute;

januar_2012_01 januar_2012_02

Denne gjengen nyter godt av hesteflokken vår ;-) Får servert varm lunch opp til flere ganger daglig Ler så jeg ruller. Vi har også en overvintrende Svarttrost som lever godt av møkkadungen vår. De flyr gjerne til litt varmere strøk om vinteren, mens noen blir, og vi har en på Trøen som overvintrer. Den er litt mere sky enn småfuglene, så jeg har ikke klart å fange den “på film” enda, får prøve igjen. Det er muligens en ung hannfugl, eller ei hue, siden den har mørkt nebb (voksne hanner har knallgult nebb og gul ring rundt øyne). Koslig å holde liv i en slik gjeng :-) . Og mens jeg er inne på småfuglene, så er det litt trist at Stallkatta Monsen har forsvunnet (men ikke for fuglene da ;-). Han har vært fast gjest i over et år, fått mat/markkur og flåttmiddel, men nå har han tuslet eller “vandret” ? Vært borte i 3 uker nå, og så lenge har han ikke vært borte etter han slo seg ned, lurer på om vi får se ham igjen ?

Annelise

Ingen kommentarer: