mandag 31. oktober 2011

På’n igjen :-)

Så er det mandag og nye blanke ark ! Helga har som vanlig blitt brukt til å trene hest, og kropp og sjel :-) Jørgen har ikke mye tid i uka til å sitte bak hesterumpa, men tar det igjen til helga, og nyter syntet av fine travere og masse frisk luft. Jeg tar det litt mere “piano” og får unna div forefallende arbeid (les; husarbeid…hehe) hjemme, mens Jørgen stikker til skogs med gampene, veldig greit !!

Har forresten glemt å skrive om Dameløpet til meg og Alf, men det er ikke så mye å skrive om, så det er kanskje like greit Tongue out. Men kort oppsummert; fra spor 7 bak bilen, kom vi aldri inn i løpet. Vi havna i 4. og 3 spor første sving, og når første 500m gikk unna i 12-tempo, så bakka jeg bakerst når vi passerte oppløpet første gang. Det gikk unna i et forykende tempo, og jeg hadde ikke lyst til å slite ut Alf totalt på å prøve å komme meg fram og inn i et bedre spor. Det ble for tøff åpning, ikke bare for Alf, men for de to som lå og pusha lederen (Mærtha’s News og Camilla Rags). Begge de to lå tildels i dødens og trakk opp farten, og ledende; Gigant Trout m/Ragnhild i setet klarte heller ikke forsvare tet’n ved målpassering. Ser at referatet i TGN hevder at Gigant Trout var svak oppunder mål, jeg synes han var tapper jeg, som klarte en 4.plass etter å ha blitt pusha velødig av et par hester som ikke holdt til mål i det hele tatt. Alf gikk et greit oppløp, men hadde for langt fram og kom i mål uplassert. Vi får satse på bedre lykke og BEDRE SPOR neste gang.

I helga har Jørgen trimma Sunflower (fredag), Alf (lørdag) og Ardvinna på søndagen. Vi har jobba ganske aktivt med hoftemusklene til Sunflower den siste tiden, massert med varmelinniment og tøyd og “stretcha”. Om det er årsaken vet jeg ikke, men hun har i allefall blitt MYE MYE bedre nå. På fredagen fikk hun litt joggetrening på travbanen av Jørgen, og i går kjørte jeg en liten tur med henne i bakkene rundt stallen. Og nå går det virkelig den rette veien, optimismen sprer seg i heimen nå :-D. Det er som er spesielt med Sunflower er hennes usedvanlige lave hvilepuls;

2011-sun-hvilepuls 

Dårlig mobilfoto over her, men hun står altså med 25 i hvilepuls ved påseling, så lav hvilepuls har jeg aldri registert før (og dette er ikke engang “ekte” hvilepuls, for den finner vi om natta, og har ikke målt). Ingen andre jeg har trent har vært under 30 i puls under påseling, de fleste litter på 32 til 35. Sunflower ligger stort sett på 29 – 30, men om hun cooler’n skikkelig så er hun nede i 25! Utrolig !! Det ER hjerte/lunge-kapasitet i denne dama der, så vi gleder oss til hun er “fit for fight” igjen.

2011-ardvinna-30okt

Når det gjelder Ardvinna, ser det ut til at hun også er “fit for fight” igjen, og vel så det. Jørgen har skodd henne, og korrigert en del for denne peivingen hun bedriver med sin H framfor, og hun slår seg MYE MYE mindre, og nesten ikke i det hele tatt. Her er det justering av balanse på mm-niva Wink.

2011-ardvinna-30okt_02

I går kjørte de over til Lokalbanen og tok et lite arbeid der, og det var så bra at vi prøver å melde igjen til neste mandag nå :-)). Når det gjelder Ardvinna og puls, så er hun litt spesielt med at hun faktisk LIKER å jobbe tett oppunder maxpulsen din !! Disappointed. Det er ikke min “favoritt-puls” for å si det pent, jeg liker ikke melkesyre (jepp, snakker om MINE muskler nå hehe), men Ardvinna er rå, og trives bedre og bedre jo høyere pulsen blir. Hun har et løpshode og et konkurranse instingt som er rått, så det er litt å gå på her også, bare vi får kontroll på frambeins aksjonen :-).

Sånn, det var litt uka og helga som gikk, nå er det nye muligheter, og i dag skal Eldjenta gå prøveløp på Leangen. Ikke for at vi har noe ønske om å starte henne som 2-åring, ikke i det hele tatt aktuelt det. Men siden hun fungerer så fint nå, og trives så godt med å trave, gjør vi likeså godt unna dette prøveløpet nå (forhåpentligvis i ettermiddag ;-), slik at vi er ferdig med dette og kan sette damen i skikkelig vintertrening (og da må vinteren gjerne komme, med snø og kuldegrader Open-mouthed). Går hun innunder tidskravet for 2åringer er det bra (1.55) og kryper hun innunder kravet til 3-åringene (1.50) så er det bonus :-) Vi tar det som det kommer, og håper på et fint prøveløp for hodet og psyken, det er det viktigste i dag :)

Annelise

Ingen kommentarer: