mandag 25. juli 2011

En tung helg . . .

Onskapen har rammet lille Norge, så hardt og brutalt, så ufattelig, så ubegripelig!

Min lille hesteblogg er en blogg for våre hester, små og store nyheter eller hverdagslige sysler knyttet til vår store hobby; hest og travsport.  Jeg er tom for ord . . . men har mange tanker, og har levd i en boble av ubegripelighet og sjokk i helgen. Noen få ord må på “papiret”, selv om det ikke er hest . . .

mossjoen-23juli2011

Aldri har jeg sittet klistrert til TV’n og fulgt nyhetssendingene med vantro og sjokk slik som denne helgen, som aldri vil glemmes. Men, hester må stelles, og de har (heldigvis) dratt meg ut av stua og vekk fra de brutale og ubegripelige nyhets sendingene, til stallen og Guds frie natur. Ardvinna og jeg red en tur i marka i går, inn til Møssjøen, og kjente på stillheten. Norge er rammet av terror og ondskap det ikke er mulig for meg å forstå. Mine tanker har i helgen gått til alle som er rammet, til de stakkar ungdommene på Utøya. Til foreldre og pårørende som ikke får hjem sine . . . Til de som overlevde massakren, og må leve med dette resten av livet. . . Jeg har ikke ord!

Hvordan er det mulig å bli så ond ? Hvordan kan et menneske planlegge dette, iskaldt beregnende og kynisk, blottet for empati og så full av hat og ondskap? Hvordan er det mulig å skyte det fineste vi har; unge engasjerte mennesker, norges framtid og håp, en etter en etter en? Jeg har ikke ord!

Mange vil ha endret loven, mange vil ha dødstraff, det er jeg imot. Det undergraver vårt demokrati, og senker oss ned på de kriminelles nivå, på en morders nivå, på en massemorders nivå. Det er for enkelt! Massemorderen blir etter alt å dømme satt inn på livstid, ikke “bare” 21 år, men i forvaring. Han kommer aldri ut av det norske fengsel, han må sone som fange med den laveste status en fange kan få. La han få sin straff, dag etter dag etter dag i fengsel, resten av sitt liv på jorden, og dernest i helvete.

Livet går videre, men 22 juli 2011 blir stående for evig, som noe av det mest brutale som har rammet lille Norge.

Jeg har ikke ord!

Hvil i fred dere som kjempet og tapte, mine tanker går til alle som er rammet.

rose_01

Annelise :’(

Ingen kommentarer: