onsdag 7. april 2010

Rutineløp og hjertesjekk (liten korrigering her !! :-) .

Pondus var på Leangen i går og fikk en fin gjennomkjøring i rutineløp. Prøveløpet ble som tidligere nevnt ikke spesielt vellykket – mye pga nerver tror jeg. Har fin-granska videoen fra det løpet, og Pondus ser rett og slett livredd og ukomfortabel ut i banen. Det var i grunnen hans første løp i felt (i mønstringsløpet starta han fra spor 1, gikk i fra de andre og løp aldri i felt). Og fra spor 5 av 6 på volta ble det rett og slett for mye for han i prøveløpet.

I går fikk jeg spor 3, ble bytta til 2.spor da den hesten ville starte bakfra, men det var greit, vi hadde hest på hver side, og det var litt av poenget i går å starte midt i feltet.

Pondus oppførte seg mye “penere” i går, sist var han “bøs” hingst, i går var han “normal” hingst ;-) Voltinga gikk greit, og vi traff starten bra. Men da hestene fra bakspor kom “dundrende” ble han redd og skvatt over i galopp. Fikk tatt han ned, og da fløt travet bra. I prøveløpet gikk han litt skjevt med hodet. Siden vi ikke har funnet noe "kroppslig” årsak, tror jeg det henger sammen med skylapper og kanskje marting gal som ble satt på for første gang. I går stilte vi med åpent hodelag og uten marting gal, og da slapp Pondus og “tilte” hode til side for å se bakover. Han sprang rett som ei snor hele løpet  :-)

På andre langsiden testa jeg gutten litt og var “etter ham” noe, det tålte han ikke, da spratt han over i en ny galopp og havna langt bak igjen, men så fant han travet – og det fløt veldig fint inn den siste svingen og på oppløpet. Mener tiden hans ble 48.7 . Men to galopper og tid godt innenfor kravet er bra.

Lagt til i ettertid; Tiden jeg fikk oppgitt på rutineløpet er feil :) Det må det være, for i resultatlisten står vi oppført etter både Ådne Kvikk (A.Sjoner), Brunteblakken (R.Walsø) og Seile Even (T.Mjøen). Pondus og jeg kom i mål rett bak B.Grande og Høiby Aron, dvs på en tid ca: 1.45.0- Vi tok igjen og sprang forbi de tre førstnevnte hestene på oppløpet, så det ikke før jeg begynte å titte på videoen Jørgen tok. Jaja, da ble resultatet enda bedre enn først antatt :) Vi kom vel så fort på slutten at de manuelle tidtakerne ikke så oss i farta .

Det arrangeres prøveløp på Orkdalen Travpark på søndag (pga V75 på Leangen lørdag og ingen prøveløp på slike dager), og vi melder Pondus, og tar det som trening. Klarer han kravet blir det bare bonus, og hvis ikke får vi bare se på det som trening, og prøve igjen.

Ny EKG for Vinge Blessen

I dag skal vi inn til klinikken på Leangen igjen og teste hjertet til Blessen. Og nå har jeg ikke mye “sikker magefølelse” og forholde meg til. Jeg var rimelig sikker da vi fikk påvist hjertemuskelbetennelse i vinter, og like sikker da han ble friskmeldt. Men nå aner jeg ikke, for “svarene hesten gir” er så tvetydige. Han er på ingen måte syk hjemme, allmenn tilstanden hans er bra, og og vil gjerne trene. Spiser godt og ser bra ut. Men i løpsbanen ser han ikke bra ut. Så jeg drar inn til klinikken uten noen som helst magefølelse, og  håper vi får et skikkelig svar i dag.

Annelise

Ingen kommentarer: