tirsdag 2. desember 2008

Det er ikke så lett å trene hest .... :/

Eller for å si det slik, det går litt opp og litt ned - og litt mere ned, - i travsporten smile_thinking.

I går gikk Blessen en sprint på Leangen, noe han vanligvis takler bedre enn mellomdistanse. Han var kjempepigg og fin i varminga. Men akk og ve... Etter en ganske så rask åpning (1.25.0 de første 1000m), ble det slitsomt for Blessen, han slapp ryggen foran etter 500 meter han.

Det ble ikke noe premie denne gangen heller, og kusken mente han var for dårlig trent "for lite pust rett og slett" sa han. "Frisk og god, men dårlig trent, takk for lånet .... " smile_omg! Men hva skrev jeg etter forrige mandag.... "mulig overtrent".... tja smile_nerd hehe, ....lett og trene hest er det ikke !!

Men etter litt funderinger, ser jeg en logisk sammenheng, til tross for selvmotsigelsen!. Før forrige mandag ble siste økt for Blessen lagt til fredag (bruker vanligvis å "blåse han opp" torsdager). Av praktiske årsaker ble det fredag, og den økta ble for tung, siste draget i bakkene opp mot Trøen ble "pusha" av skolebussen, og det ble nok litt melkesyre av den siste spurten gitt. Derfor var han nok litt tung mandagen, kusken hadde mulig rett i det.

Når Solhus i går sier han er for dårlig trent, for jeg noe nytt å tenke på - men jo, jeg er enig. Selv om jeg spekulerte i "overtrening" forrige uke. Blessen har vært UTE mer enn nok, minst 5 dager i uka, lange rolige joggeturer, men den effektive lang intervall treninga har vi ikke fått til i høst/vinter. Først pga den venstre bakfoten (overkoding - og rolige skritte/joggeturer pga foten i flere måneder). Og siden har det "bare blitt slik", pga snø etc (kommer ikke over til travbanen osv).

Men nå får vi "klø oss i hodet" og finne muligheter for de lange intervallene som har fungert så godt før! Blessen må ut å jobbe i litt tempo over litt distanse, 3 - 4 minutters langintervaller x 4 må til, det har fungert godt før.

Pondus'en har fått fine kjøreturer i helga. På lørdag med Blessen og Jørgen som støttekontakt, søndagen "bare" sammen meg og Jørgen. Det gikk i grunnen veldig bra. Gutten er godt innkjørt, og går fint i vogn, men er veldig redd biler enda, så vi må trene litt mer på det enda.

I går gikk vi en tur i Hjelpdalen Pondus og jeg (sparer til god samvittighet til julemiddagene...). Bortsett fra at postbilen var ufattelig skummel, gikk turen veldig bra, tok en liten videosnutt av min fine utsikt bak gutten;



Annelise

Ingen kommentarer: