mandag 9. mai 2016

Og der fikk jeg oppfylt mitt ønske; hoppeføll :-)

Da jeg skulle slippe ut flokken torsdag morgen, og ta "standard sjekk" av ståa til Eldjenta, så jeg med en gang at fødsel var nært forestående. Litt overraskende, for det er 15 dager tidligere enn i fjor, og 5 dager før termin. I mitt hode var jeg innstilt på å vente (er dårlig på å vente da 😉 ) til etter 17 mai med fødsel, men jammen hadde Eldjenta andre planer i år. Kanskje det er den varme fine våren "sin skyld" ?

Uansett, juret var breddfullt og med voksepropper på tuppene. Når Eldjenta fikk ut, ble hun litt "rar", ble stående å snu seg mot magen sin å humre, slik de humrer til føllene sine. Mere som hun ville varsle; "i dag får du ut vesla" :-)



Så da ble det litt endring i mine planer, jeg viker knapt en tomme fra mærra når hun står slik og varsler "føll på gang". Sannsynligheten for at hun ville vente til kvelds var stor, men man vet jo aldri, og jeg vil være til stede. Så da ble det en dag med pusling i stallen, Jørgen fikk handle middag på pizzabakeren og den ble inntatt i solveggen på Trøen.

Til kvelds ble Eldjenta stelt i stand til fødsel, halen polstra for å gjøre jobben lettere for meg, og juret ble grundig vasket.



Og da var det bare å smøre seg med tålmodighet. Slapp heldigvis å vente så lenge, Eldjenta setter pris på selskap og litt hjelp, så hun la seg ganske kjapt ned og fødte mitt drømmeføll; ei hoppe :-)



Linn Therese (oppdretter av Linna, som også er etter Bork Odin og dermed halvsøster til føllet) rakk å komme tidsnok til å få med seg hele fødselen i år. Eldjenta er rask når hun først setter i gang, og om vi tidligere har tatt i mot kvikke og raske føll, slår denne jenta alle rekorder.



På beina etter et kvarter og fant puppen etter 35 minutter, snakk om ukomplisert og frisk hoppe. Til min overraskelse er hun nesten uten hvite år den lille. Har en micro-snipp på mulen og noen få hvite hår på neseryggen. Eldjenta er jo av linjer med mye hvit pynt, og Bork Odin pleier å "pynte" avkommene sine med både sokker og bless. Men denne jenta her er ser ut til å bli helt svart, og de få hvite hårene hun har vil vel nesen forsvinne med alderen.

Hun er edel og feminin, litt forskjellig i kroppen fra Hauk Viking i fjor. Men ikke så langbeint og slank som mamma Eldjenta var når hun kom til.



Litt artig sammenstilling av et par bilder, av mor og datter, tatt når de er like gamle i "samme steget" .

Lille-jenta kom til kl 22:45 på torsdags kvelden, og jeg ble sammen mor & datter til jeg var sikker på at all "beken" var ute, og at den lille var helt sikker på hvor matfatet var og at alt var i den skjønneste orden. Seint i seng, men lykkelig "matmor" den kvelden.



Dagen derpå fikk de ut, først mor & datter alene litt, til den lille hadde lært seg å følge mor og fått sett seg om. Så fikk resten av flokken ut også. Vi har en samstemt og harmonisk hoppeflokk, som kjenner hverandre godt, og rangen er etablert, da er det ingen problemer med å la mor og føll skli rett inn i flokken.



Og selfølgelig, har vi som alle andre, fått verdens fineste føll 😍.



Her "inspiseres" tante Utopia.



Eldjenta er ei stolt og god mor. Så rutinert og flink, skulle tro hun hadde gjort dette mange mange ganger før, for ei avlsmærr!! :-D



Linna holder "ærbødig" avstand til mor & datter.



Og venninnene Dag Åsa & Bella tusler nysgjerrige forbi og gleder seg over en ny leikekamerat i flokken.



Til å spise opp, finnes det noe finere :-D

Avslutter dagens innlegg med en videosnutt fra søndagen, for en deilig start på livet hun har fått, lille-jenta og siste tilskudd i vår fine flokk på Beistadtrøen:



Ha en fin dag :-)

Annelise

Ingen kommentarer: