tirsdag 26. april 2016

Flytta hjemmefra :-)

Nå har Hauk Viking blitt stor gutt, og flyttet hjemmefra :-) . Ikke så langt, bare et par-tre km over skogen til Remarka Gård. Der skal han være fram til beiteslipp for åringshingstene på Ytterøya til våren. Normalt slipper de i slutten av mai/begynnelsen å juni, litt avhengig av når våren ankommer Trøndelag.

Han har vært usedvanlig snill og grei å ha i hoppeflokken fram til nå. De har vennlig (men bestemt...!!) satt ham på plass når det har blitt for mye hopp og sprett for damene. Eldjenta har vært svært tålmodig, mens den strengeste "tanten" har vært Utopia. Hun er nestkommanderende i flokken, og har vært tydelig når guttebassen har herja for mye. Derfor skulle hun få oppdraget med å ta med Hauk Viking over skogen til Remarka Gård.

Turen gikk veldig greit, de er godt vant til slik "tandem-kjøring" begge to. Vel framme ble det mange inntrykk på "Litjguten", og litt "prøving og feiling" for å finne egna utekompiser til Hauk Viking. Utopia som normalt har vært litt lei av hingstebassen, ble helt fra seg når vi skulle skille dem; ropte som hun var ei føllmærr som ble fratatt føllet sitt....! De er rare disse gampene; Hjemme er hun lei hingsten, men på bortebane skulle han jammen meg forsvares for "alle penga"...hehehe.



Her hilser Litjguten på Høiby Balder, "gammel-vallaken" til Joar & Marie som er en høflig og grei kar. Hauk Viking følltygger som bare det, bare for å markere at "jeg er bare en liten gutt, ikke ta meg".

For at Viking skulle få litt fred og bli kjent i sine nye omgivelser, selte vi bare på å kjørte hjem igjen Utopia og jeg. I et ruskevær som ikke minner mye om slutten av april;



Har du sett på maken, det kom en vinter til gitt :-/.



Jeg smiler tappert etter ei rask joggetur over skogen i ei skikkelig haggelskur. Frisk da.... men !

Utpå ettermiddagen kom det koselig bilde fra Remarka;



Hauk Viking har fått nye venner, to kaldblods vallaker; Leon og Balder.



Og her er han og Balder, gode kompiser. Trivelig for meg å trene på lokalbanen nå, da har jeg så fin utsikt til Hauk Viking som tusler der sammen de to nye vennene sine.

Det ble veldig stille og fredelig på Trøen nå! Hauk Viking er av den snakkesalige typen, som roper og hilser oss god tur eller velkommen tilbake... Nå tusler de i fred og ro hoppene, og Eldjenta kan bare starte på aller siste innspurt i drektigheten. Hun begynner å bli diger nå, og jeg begynner å bli veldig spent på hvem som bor der inne. Drømmer om ei borka hoppe jeg, men magefølelsen sier hingst ! Tiden vil vise ;-).

Ha en fin dag, Annelise

Ingen kommentarer: