fredag 11. desember 2015

For første gang på lokalbanen :-)

Så har Dag Åsa debutert på travbane ;-) I alle fall har hun vært på sin aller første tur over til Remarka og jogga/tusla et par runder på banen der.



Den fine julesnøen har smelta, og i marka er det gjørmete og sølete løyper, så da tok vi turen over skogen og ned til banen Dag Åsa og jeg. Men i Remarka er det kaldere enn i Beistadgrenda, og det var is/speik på banen. Jaja, det spilte for så vidt ingen rolle for oss, Dag Åsa skulle bare tusle/småjogge et par runder for og gjøre seg kjent på banen. Hun jogga lett med toppa ører og syntes det var spennende og trene i nye omgivelser.

 

Hjemturen gikk også helt greit. En liten km langs bilvei, og vi møtte kun et par hensynsfulle sjåfører. Det er jo noe av "problemet" med å stort sett bare trene i marka; det er lite biler og trafikk og møte, så da er det ikke så lett og få hestene trafikksikre. Men Dag Åsa har så langt ikke vist noen som helst frykt eller redsel for de få bilene hun har møtt i Beistadgrenda, og ei heller i går. Og min "taktikk" er enkel; jeg kjører midt i veien til sjåføren senker farten på bilen, da gir jeg dem plass til og komme forbi, og er så smøre blid samt hilser det peneste jeg kan når de passerer oss rolig tempo :-). Det skal ikke mange slike "unghestvennlige" sjåfører til før de lærer at biler ikke er skumle.

Men nå er i alle fall jomfruturen til lokalbanen i boks, og da er det bare og vente på litt snø og bedre treningsforhold, så Dag Åsa for trent litt på travbanen, gjerne samme Utopia som er en fin mentor for unghestene.

Ellers savner jeg snøen, det var jo såååå fint;



Det er helt bart igjen nå, gjørmete og mørkt, det er ikke mange timene med dagslys nå, godt sola snart snur :-) .

Ha en fin dag :-) Annelise


Ingen kommentarer: