torsdag 12. februar 2015

Så skal W.M. Utopia debutere i løpsbanen !!

Endelig har vi løpshest igjen, så gøy! Lenge siden nå, og vi får håpe 2015 blir et bedre år i løpsbanen for oss, enn 2014 var. Strengt tatt ønsker jeg meg tilbake til 2012 og 2013 nivå (hehehe, når Eldjenta vare ute å lufta seg), men det er vel å legge lista noe høyt :-p. Nå har det "ung-hest-toget" gått for Utopia sin del, men vi håper hun har litt å vise fram i banen nå som hun har blitt voksen dame på 5 år !

Hun får debutere i et ganske pent løp, stengt på kr 5000,- og hele 8 premier. Det er fordel for 3 og 4 åringer som får starte fra strek, og Utopia får 20 meter "alderstillegg". Lill Faksa skulle strengt tatt stått på streken her, men hun kommer sterkere tilbake senere. Personlig tror jeg vinneren står med nr 1; en fin 3-åring som kan lede fra start til mål. For Utopia sin del, er målet først og fremst å gjennomføre løpet med minst mulig galopper. Klarer hun å holde travet får hun premie, hvis ikke....tja, disk er siste-ønske, men man vet jo aldri med denne galopp-lystne damen! Vi får krysse fingre og tær for at hun holder seg på beina og får et fint løp !! 

Lill Faksa og Linna; 

Fikk begge en gjennomgang av veterinær og osteopat Annica Nygren som var på oppdrag i dalføret, og konklusjonen var helt grei; begge er fine og i god skikk. Det er jo bra!!! :-D

Lill Faksa har respondert veldig godt på sin GastroGard-kur, og har endelig begynt å spise opp maten i krybba si igjen. Høy har hun spist godt av, men "krybbe-maten" har hun stått over.  Hun får litt spesialbehandling i matveien nå, mens de andre får Betefiber som kveldsmat, får hun Lucerne. Champions luserne-produkter har en positiv effekt på pH i magesekken, og hun liker det godt. Betefiber er også bra for magen, men hun ville ikke ha, så jeg måtte prøve å lokke henne med noe annet. Så får hun Champion Ekstrem nå, i stedet for Energi. Mindre stivelse, og det er bra for magen. Så får vi se hvordan det går etterhvert. Hun gikk på seg en skikkelig "melke-syre-smell" i prøveløpet og stivna på oppløpet. Noe merkelig å rapportere hest av den grunn synes jeg, når andre hester er synlige halte gjennom et helt løp, men får ikke R i raden.... (!?). Men hun kommer sterkere tilbake.


På bildet over står Linna tålmodig og venter på tur i nybygget framfor stallen til Petter Vikan. Veldig fint lynne på Linna, takler transport og nye staller veldig godt, stødig og fin, lover bra!! Så var det  veldig lite pirk å finne på henne.

Lill Faksa er litt mere "på" og våken, passer på at hun har kontroll liksom :-P . Litt mere stølhet og en bitteliten låsing på høyresiden i bekkenet. Og så kobla hun veldig hun mens hun fikk nål-behandling. Ei lita nål, og damen logga av og kosa seg. Stilig!! 



Begge to får fri til over helga nå, skal få "god-gjøre" seg skikkelig av Annica sin behandling, så blir det full rulle over helga igjen. 

Selv skal jeg på Oppdretterseminar på Gardemoen og gleder meg til det. Tredje gangen jeg tar turen, blitt sånn fast "hus-mor-ferie" med faglig påfyll for meg. Gleder meg!

Annelise

Ingen kommentarer: