torsdag 18. desember 2014

Vinter-trening :-)

Sånn, da ble det skikkelig vinter og fine forhold for vinter-trening, jippi !! Det kom akkurat så mye snø som jeg ønska meg, men det ble det en smule kaldere enn bestilt :-p. Gjengen står nå samlet i den største luftegården, og har fått fri tilgang til MAT :-) Vi pleier å vente til det er stabilt kaldt samt snø på bakken før vi setter ut en balle til dem. Det er Sunflower og Eldjenta som bestemmer i flokken, Sunflower er SJEFS-mærra delux, hun har fullstendig kontroll på resten av flokken, som står pent i kø både for å spise og drikke :-) Når hun forlater koldtbordet, samler småjentene seg for å spise:

Småjentene spiser sammen og koser seg.

Erfaring fra tidligere år er at det faktisk går litt mindre mat når de har fri tilgang, virker som de går å småspiser litt hele dagen, og slipper denne "støvsugingen" jeg ser når jeg serverer lunch og middag ute. Litt må jeg justere etter hold, på kvelds og frokosten, men de som ikke blir feite får spise så mye de orker. Så får vi se om det vil fungere like greit i vinter også :-)

Nå som det er fine forhold, passer jeg på å holde Dag Åsa litt i aktivitet, enten er hun med Utopia på en liten kjøretur i nabolaget, eller bedriver litt løsjogging på ridebanen sammen en av de andre småjentene. Forleden dag var hun ute å "trente" sammen Lill Faksa, og de hopper og spretter og storkoser seg:







Veldig fine jenter :-) og jeg er så klart helt subjektiv i min vurdering :-) hehehe. Dag Åsa har bein i nesa, og virker å være ei tøff lita frøken. Lill Faksa er nok en av de snilleste hestene vi har hatt på stallen, utrolig ukomplisert og snill hoppe :-) Veldig spent på, og nysgjerrig på, hvordan "slags hest" Dag Åsa blir som voksen. Pr i dag ser det ut til at hun blir høgstilt/langbeint, men kanskje ikke så veldig stor (?). Vi får se, hun vokser som bare det, og før vi vet ordet av det har hun voksen.

En av fordelene med akkurat passe snø, er de fine treningsforholdene! I går fikk Utopia en kjempefin tur ned på flata, fikk strekke ut skikkelig på de lange flatene mellom E14 og Ree gård, fantastisk flott!! 



Det er akkurat dette som er det aller beste med vinteren, og som gjør at jeg synes det er helt ok med vinter; fantastiske forhold å trene hest, og så vakkert :-) 

Linna har trent i dag, veldig fin trening, men pusta litt mye etter treninga (!?). Det må vi følge opp, passe på! Hun var ute på en relativt rolig tur, terskel-trening (dvs under melkesyregrensa), så det er ikke treninga som har vært hard. Og pulsen falt som normalt etter trening, og var 58 da jeg satte henne fast i stallveggen. Ikke har jeg sett noe snørr eller tegn til forkjølelsen heller, så dette var litt kjipt. Følges opp i morgen, måler temp og sjekker respirasjon, og er ikke ting på stell, får vi tilkalle "fast-legen" til flokken :-) 

Annelise.

Ingen kommentarer: