onsdag 11. juni 2014

Min svarte hest ;-)

Her er hun, min svarte hest;

Nei da, hun er ikke brun, hun er svart !! hehe. Nå har jeg riktignok leika litt med farge og filter på dette foto, men hun ser da vitterligen brun ut Linna-pia vårres. Men jeg har "bevis", hun er Homozygot dominant EE = Svart hest. Har faktisk gen-testa, mest for morro skyld, men også fordi jeg hadde en misstanke om at hun kanskje var "gul-svart", altså bærer av gul gen, og derfor noe "leverbrun" å se til - akkurat som sin pappa Bork Odin. Og DET er hun.

Men når du kommer med en slik brunaktig hest (registert som svart) for første gang på travbane for ID-kontroll, kunne jeg fort ha fått beskjed om å registrere henne om til "brun hest". Ikke noe problem det, om hun faktisk ER brun, men nei da, hun er homozygot svart, og ikke bærer av rødt (ee = rød hest, og Ee = svart hest som bærer anlegg for rødt). 

Det er et Cream-gen (Cr) som gjør at hun ser skikkelig solbleika ut, eller leverbrun. Hun har et anlegg av dette genet, og da heter fargen henne gul-svart (smokey black). 

Det finnes faktisk bare rødt og svart pigment på hester .... og ikke brunt!.... Det som gjør hester brune er et Agouti-gen. Hos andre dyr der farger er godt studert, virker Agout-genet slik at det lager lyse striper nedover et svart hårstrå, slik at dyret ser viltfarget ut (derav navnet agouti på genet). På hest begrenser Agouti-genet utbredelsen av svart pels, unntatt på man/hale/bein = der er den opprinnelige  svarte fargen. Agouti-genet skrives slik;

* Brun (Bay) hest = EE eller Ee, samt AA, AAt eller Aa.

* Mørkebrun (Brown) hest = EE eller Ee, samt AtAt eller Ata.

Hvor EE er som nevnt homozygot svart, og Ee er en heterozygot svart hest med anlegg for rødt. En brun hest har alltid svart man og hale, selv om den er aldri så rødbrun i fargen. Røde hester kan ha alle kombinasjoner av Agouti-genet i A-lokus, men er kun bærer av genet, og hesten er enten: eeAA, eeAa, eeAAt, eeAtAt. Dvs Agoutigenet "virker ikke" på røde hester, så en rød hest kan være homozygot eller heterozygot brun rent genetisk (genotype) men altså rød (fenotype).

Cream gene (CCr) - krem-gen: bleiker rødt pigment, og har liten effekt på svart pigment;
  • Rød hest + et krem-gen = Palomino (Gul), med to krem-gen = Cremello ("Gul blåøyd hvit").
  • Brun hest + et krem-gen = Bucksin (Borket), med to krem-gen = Perlino ("Brun blåøyd hvit").
  • Svart hest + et krem-gen = Smoky Black ("Krem-svart"), med to krem-gen = Smoky Cream ("Svart blåøyd hvit"). 
Så Linna er EEaaCCr = Homozygot svart uten anlegg for rødt, og med et gul-gen! Stilig !

Hun har også hvit bless og sokker, samt en del stikkelhår, men den genetikken vet jeg ikke om det er mulig å test. Kaldblods har i allefall to ulike varianter av "hvit-flekk-gener"; Sabino og Splashed White.

Så vidt jeg har forstått, tror man at varianten Spashed White er mere vanlig enn Sabino, men det er en stund siden jeg har "fordypet meg" i denne genetikken, så her kan det ha skjedd mye jeg ikke har fått med meg :-). Sabino har nesten aldri blå øyne (glass øyne), mens Splashed White ofte har det. Avtegningene er også forskjellig, da Sabino sine sokker ender ofte opp i en spiss oppetter fotens, mens SPL W (forkorter no) sine sokker ikke har denne karakteristiske stoppen (pil oppover). Sabino har også mere rette bless, som har litt "rufsete kanter". Mens SPL W sine bless kan vide seg ut, gå mot øyne (og gi glassøyne), og bli brede nedover mulen. Linna har mest sannsynlig Sabino-genet, og hun har mye stikkelhår (sabino-roan).
Jaja, det var kveldens genetikk-leksjon. Avslutter med enda et bilde tatt i dag, av treningstur med Linna; 

Leika meg litt igjen, lagt på et HDR filter :-) Nabo-gården er ferdig med årets førsteslått til melkekua :-), sommervarme og tordenvær i dag, rakk akkkurat å trene ferdig før det braka løs :-)

Annelise

Ingen kommentarer: