fredag 24. mai 2013

Konklusjon fra Norges Veterinærhøyskole!

Den sier: Frisk som en fisk!! De finner ingen feil på Eldjenta, tvert i mot er konklusjonen at hun er i GOD form, jobbet meget godt på tredemølla, maxpuls på 237 (hvilket er høyt = bra!), gikk “til mål” og var rett og slett flink!. EKG av hjertet under arbeid: uten anmerkninger, og alle muskelverdier helt perfekt 12 timer etter hard økt.

Så mærra frisk som en fisk, i meget god form og det er INGEN fysiske grunner til at hun gir seg før mål. Da sitter det som Bjørn Garberg fryktet tidligere; mellom ørene! Nå er hun ikke den eneste gode traveren som har “en slik legning”, den deler hun også med stjerner som Moe Odin, Moe Brage m.flere. Men for oss betyr det at hun får (nok en) løpspause nå.

Så denne helga får jeg meg en skikkelig rundtur i landet pga flommen, og kjører via Røros nedover, henter Eldjenta, og kjører oppover via Valdresflya til Dombås med henne. Der har vi reservert plass til Åsajerven, og det blir morsplikter for Eldjenta i stedet Smilefjes med åpen munn. Vi har jo tidligere diskutert muligheten for å bedekke henne i vår, la henne gå 4-års sesongen som drektig, og mor i 5-års sesongen. Og vidre løpskariære igjen som voksen hoppe. Nå blir det slik, bortsett i fra at det er noe usikkert OM hun kommer til å gå løp som drektig. Det er noe vi får ta stilling til underveis, kommer an på hvor lenge hun må stå til hingst (uten trening) før hun tar seg. Og likedan hvordan psyken hennes som drektig blir.

Mange hopper blir bedre som drektig, og etter et føll, det er det vi håper skjer med Eldjenta også. Men DET, vil tiden vise ;-)

Valget av hingst har ikke vært lett. Men grunnene til at vi falt ned på Åsajerven er flere; han har beviselig avlet meget bra, spesielt på hopper med Eldingblod. Han har en stødig og rolig psyke (noe som er meget viktig for Eldjenta har MYE stress i seg). Åsajerven er en av de aller beste sønnene (bare Hallstad Lotus som har tjent mere ?) til Järvsöfaks, og har mye av det samme blodet i seg som Lill Faksa sin pappa Stjernefaks (3/4 bror faktisk). Jeg er jo svært godt fornøyd med Lill Faksa sitt lynne, så jeg håper Åsajerven kan bidra med noe lignende til Eldjenta-føll. Så er han “passe stor” :-) Eldjenta er stor, og jeg har ikke behov for enda større avkom, så stor hingst vil jeg vokte meg litt for å bruke.

Åsajerven-juni2008-leangen

Her er han, Eldjenta sin “date” :-) Og jeg ønsker meg et svart hoppeføll takk :-))

Så da blir det forhåpentligvis føll på oss igjen til neste vår :-) Andre generasjon, vi blir “heste-beste-foreldre” Gapskratter. Så får vi virkelig håpe at dette endrer litt på løpsmoralen til Eldjenta, og at hun kan komme tilbake i løpsbanen som voksen og “satt” mor, og vise alle hvor god hun er ;-)

Annelise

Ingen kommentarer: