lørdag 19. juni 2010

Drektig !! :-)

Hipp hurra !! Så er Rigeljenta konstantert drektig med Moe Odin ! Tok seg på første forsøk denne gangen, så da blir det tidlig føll neste vår :) Hun ble satt inn 31 mai, og om svangerskapet blir like langt som det siste, kommer neste års føll ca 21 april.

Etter hun ble satt inn (på Lauvåsen) har hun stått hjemme på beite sammen resten av flokken. Været har ikke vært det beste …. !! men det har vært greit å stå ute mesteparten av tiden. Jeg har lagt merke til at hun har vært flokkleder (uten tvil!), ganske så dominant og tydelig i sitt språk, så jeg var ganske opptimistisk da jeg kjørte utover til graviditets sjekk. Heldigvis var magefølelsen rett! Tok med damen rett hjem og slapp henne på beite sammen resten av flokken, MED regnklær på hele gjengen !

2010-jenta17juni_01
Så nå har vi to drektige hopper ute, ei som føller i år, og ei til neste år :-)

Bilde av Moe Odin, årets hingstevalg, og Norges beste avlshingst har jeg også;

Moe-Odin-Leangen-juni2008_2
Det ble tatt på Midtsommer travet for 2 år siden, utrolig flott hest, og det er ikke vanskelig å se hvem Ardvinna er lik !! Snakk om å være kopi av sin far! I travsporten er søsken de som er under samme hoppe! Så det betyr at i “vår terminologi” blir ikke føllet som kommer neste vår lillebror/søster til Ardvinna. Men genetisk blir de jo like mye halvsøsken som Eldjenta blir med neste års føll. Veldig spennende å lage en hest “midt i mellom” Ardvinna og Eldjenta”. Jeg har ikke noe i mot nok en Moe Odin kopi rent fargemessig …. (ei heller når det gjelder ferdigheter på banen, og STEG :) snakk om steg på Odin !!).


De siste dagene har været vært elendig ….. for å si det pent! Det ble varslet om “5-års flom” fra NVE, ikke rart slik det har bøttet ned. Årets vår har vært sørgelig, sommervarmen lar virkelig vente på seg ! Men grønt er det ! Har slått sammen alle beitene til et digert et nå, og de har STORE utearealer med gress-sletter, bakker, skog og det meste :) Veldig praktisk med 7 hester som kan gå sammen ute i stor flokk. Tidligere har det vært delt opp i 4 beiter, men i år er de slått sammen til en kjempestort beite for hele flokken :).

Ellers er Varnes Pia inne i sin siste måned som drektig, og det er jammen bra, for den lille hoppa er så diger at hun sprekker snart. Jeg håper hun føder tidlig tidlig i juli, av hensyn til henne selv :) Så håper jeg det ligger en STOR, utolmodig brun hingst etter Spikeld der inne, som vil ut på gress…, FORT ! . Han må gjerne være like “pyntet” som Vinge Blessen, jatakk til masse bless og sokker . Men bare folen kommer ut hel og frisk jubler jeg for ei helbrun hoppe også ….hehe.

Til uka er det meldt om litt sol og sommertemperaturer, endelig, ellers hadde jeg gått til streik …hihi.

Annelise

1 kommentar:

MiO sa...

Gratla! Alltid spennende når nye spirer har tatt feste :)
Blir spennende med føllet som kommer!