fredag 4. desember 2009

Moe Odin :)

Jepp, så er det klart, neste års “date” for Rigeljenta !!! Det har blitt litt endring i planene, for å si det slik. Egentlig en ganske pussig historie, som ende godt (for alle parter …heltigvis!).

Da jeg sendte Rigeljenta ned til Spangberg våren 2008 for å bedekke med Lome Elden (og lage Eldejenta som vi nå har), masa jeg veldig på Toralf der nede om at jeg ville på listene til Moe Odin. De var fulle, fulle og atter fulle i flere år framover. I løpet av sommeren begynte det å svirre litt rykter i miljøet om at selveste Moe Odin skulle oppover til Lauvåsen! Derfor var Toralf litt tilbakeholden med sine lister, for det var ikke klart om NÅR vi skulle få så flott avlshingst opp hit!. Men, jeg ble satt opp på venteliste for 2010, og som nr 20 på lista for 2011. Phu, jeg var glad jeg i det minste kom på listene, for nå ville de sette en strek for vidre “liste-skriving”.

En god stund etter det var klart at Moe Odin skulle gjeste Lauvåsen 2011, kontakta jeg Harald Kvåle for å forsikre meg om at jeg var på listene…. vel ….jeg var IKKE det!! krise, hadde blitt avglemt rett og slett, så da var det å stille seg på venteliste for 2011 (en smule skuffet…..).

SÅ – forleden dag ringer Monica Gabrielsen meg, lurer på om jeg også hadde fått kontrakt tilsendt for Moe Odin 2010 ? NEI ….det har jeg ikke! Men hun hadde fått, og forsto ingenting, for hun hadde ikke en gang meldt se på.

Det viste seg at den godeste Toralf på Spangberg hadde bytta om navna våre. Monica brukte Mørtvedt Jerkeld samme året som jeg brukte Lome Elden, begge sto på Spangberg. Dermed var det “dama fra Stjørdal” ….på Moe Odin, og det var da Monica som kom på lista i stedet for meg.

Dette ble et skikkelig luxus “problem” for Monica ! Vi hedde begge plass til sønnen; Bork Odin for 2010 (en fulltegnet gutt med venteliste på 30 hopper). Så nå måtte Monica i tenkeboksen; far eller sønn ? Hun valget sønnen, siden hun står på faren sine lister for 2011. Dermed fikk jeg overta kontrakten for Moe Odin :) :) :). Nå var det i utgangspunktet jeg som hadde bedt om å stå på denne lista, blitt forveksla, men fikk plassen alikevel til slutt. Ingen selfølge det, men jeg er utrolig glad for at det ordnet seg slik.

Så nå er sprangavgift betalt, kontrakt skrevet, og Rigeljenta skal “date” selveste Moe Odin til sommeren :)

Moe-Odin-Leangen-juni2008_0

Moe-Odin-Leangen-juni2008_1

Moe-Odin-Leangen-juni2008_2

Annelise

ps – jeg tar gjerne i mot en svart hingst….hehe, med sin fars steg, og og sin mors vakre LØPS-hode :)

5 kommentarer:

Julie sa...

Spennende!!!!

Nevvi sa...

Tito synes det er et utrolig dårlig valg. Makan til eplekjekk dritthest!

Jeg derimot, synes det var et veldig godt valg. Du kan jo håpe på å få litt av utstrålingen hans også.

Annelise Wara sa...

Jepp, veeeldig spennende...jeg kan nesten ikke vente. Så Odin sjøl er en smule eplekjekk ?? ;-) hihi.... ja det kan jeg tenkte meg, han har vel lov til det han !! ;-)

Men Yvonne, du som kjenner gutten, åssen er han i det daglige da ? sånn gemyttmessig ?

Løpsmessig, tror jeg dette blir en ultra spennende kombinasjon. Eldingblod fungerer meget godt på Rigeljenta, alle hennes avkom som har kommet til start har vunnet løp, og de vinner løpet på de siste 700m .... dvs dette er avkom som GÅR til mål så det holder. Så med DET steget og look'en til pappa'n sammen med Rigeljenta sitt "gå til mål-blod" kan det bli virkelig spennende. Jenta er dessuten meget vakker, og har et utrolig nydelig hode.... Veldig glad for at det løste seg slik for oss !!

Nevvi sa...

Tito er den eplekjekke... Ett år og prøver seg på Odin. Da er du selvsikker. Men han ble satt på plass tilslutt, derfor synes Tito at han er eplekjekk.

Odin er helt fantastisk snill! Han er selvfølgelig sjefen på stallen, men en snill og god sjef. Hvor mange hingster som står i avl kan egentlig gå i flokk? Han er ikke sånn som grisebanker de små bare for å kjekke seg eller noe.

Blir definitivt en spennende kombinasjon. Den feigheten oppunder mål er noe som har kommet med årene på han.

Annelise Wara sa...

Høres bra ut, snille hingster liker vi ;-) Heldig er han (og dine også) som får gå sammen og være gutter. Rigeljenta er veldig snill, men også VELDIG dominant. Hun er sjefsmærra, definitivt. Det er en enorm vilje og pågangsmot der, hos både henne, og hennes døtre. Eldjenta mi er ei "hard nøtt", dvs hun har viljestyrke så det holder. OM hun om noen år bruker det til det positive i travbanen er det helt greit. Pondus har liksom litt annet gemytt enn sine søstre. Ikke så egenrådig og mange egne meninger, han er bare snill :-), og litt vár/skvetten type. Litt spent på hvordan Spikeld slår ut her .... men om tøffheten han kommer fram i form av "uredd" er det bare positivt :) Blir spennende år for hobby-oppdrettet mitt i alle fall ... :-)